Henkinen hyvinvointi

Positiivinen psykologia

Kävin keväällä 2017 mielenkiintoisen koulutuksen Positiivisesta psykologiasta. Tämä koulutus toimi ituna suuremmille ajatuksille ja sai minut kouluttautumaan positiivisen psykologian ”valmentajaksi” (positive psychology practitioner). Valmistun keväällä 2019.

Positiivinen psykologia keskittyy siihen, miten jokainen meistä kukoistaisi. Positiivisen psykologian päämääränä on hyvinvoinnin tieteellinen tutkimus. Tieteenala ”perustettiin” 1998 ja tällä hetkellä sitä voi opiskella useassa yliopistossa. Positiivisen psykologian voima (PS-kustannus) sanoo näin: ”Tämän vuosituhannen puolella positiivinen psykologia on laajentunut monihaaraiseksi tieteenalaksi, jonka kenttään kuuluu ajattelun ja käyttäytymisen ilmiöiden tutkimista mitä erilaisimmissa yhteyksissä. Tieteenalan ideana on diagnosoida hyvää ja löytää jokaisesta ihmisestä vahvuudet, joiden avulla sekä jokaisen oma että yhteisöjen vointi paranee.  Perinteinen psykologia on keskittynyt mielen sairauksiin ja poikkeavuuksiin, mutta positiivinen psykologia tarkastelee mielen eheyden edellytyksiä ja keinoja lisätä inhimillistä kukoistusta.” Positiivisen psykologian ”isän” Martin Seligmanin kerrotaan oivaltaneen 5-vuotiaan tyttärensä päätöksestä lopettaa marisemisen, että hänen itsensä tehtävänä vanhempana ja psykologina ei ollut korjata puutteita vaan ravita vahvuutta. Sitä tekee positiivinen psykologia. Se ravitsee vahvuutta. Seligman itse määrittelee positiivisen psykologian näin: ”Positiivinen psykologia on optimaalisen inhimillisen kokemuksen tieteellinen tutkimusala, joka tähtää yksilöiden ja yhteisöjen kukoistukseen vaikuttavien tekijöiden tunnistamiseen ja edistämiseen.”

Perinteisesti psykologiassa pyritään pääsemään tilasta -10 (positiivinen psykologia luonnehtii tätä tilaa riutumiseksi tai nuutumiseksi =languishing) tilanteeseen 0 (”normaali”). Positiivinen psykologia pyrkii saamaan meidät tilanteeseen 10, jota kuvaillaan sanalla kukoistus = flourishing. Positiivinen psykologia tutkii siis hyvinvointia, vahvuuksia ja kukoistusta.  Positiivinen psykologia ei ole sama kuin positiivinen elämänasenne. Sillä ei tarkoiteta jatkuvaa hymyilemistä tai muuta pinnallista olotilaa, vaan sen avulla yritetään löytää jokaisen ihmisen tasapainoinen kukoistuksen tila, flow:n tunne ja merkityksellisyys. Corey Keysin (2002) tutkimuksessa yli 3000 aikuisten aineistossa vain 17,2% sai kukoistuksen diagnoosin, 12,1% nuutuneisuuden diagnoosin, 14,1% oli masentuneita. Muut 56,6 % olivat jossain näiden välillä. Miksi ihmiset tyytyvät keskinkertaiseen olotilaan?

Positiivinen psykologia kannustaa meitä pois sitten kun-ajattelusta ja se kannustaa meitä näkemään, että onnellisuus on valinta. Positiivisen psykologian uranuurtajana pidetään Martin Seligmania (Martin Seligman). Seligman on yhdysvaltalainen psykologi, kouluttaja ja kirjailija. Tutkimuksissaan Seligman ymmärsi, että tyytyväisimmät ihmiset ovat niitä, jotka ovat löytäneet vahvuutensa ja käyttävät vahvuuksiaan elämässään. Vahvuuksien käyttäminen on ikään kun polku kohti merkityksellisempää elämää. Ydinluonteenvahvuuksiemme tunnistamisen ja käyttämisen hyötyjä ovat esimerkiksi onnellisuuden kasvaminen, ihmissuhteiden vahvistuminen, ongelmien parempi käsittely, itseluottamuksen paraneminen, stressin väheneminen ja tavoitteiden saavuttaminen.

Mitä ovat sinun vahvuutesi? Käytätkö niitä elämässäsi? Miten voisit käyttää niitä elämässäsi?

Jos tiedät jo vahvuutesi, mieti milloin olet käyttänyt niitä? Millaisissa tilanteissa? Miltä silloin tuntuu?

Seligman on kehittänyt hyvän elämän mallin, jota kutsutaan alkukirjaimien mukaan sanalla PERMA (alkukirjaimet 1-5). Seligmanin mallin mukaan onnellinen elämä koostuu tietyistä osatekijöistä. Alla kohdat 1-5 ovat Seligmanin mallista ja kohta 6  Kukoistuksen kehyksestä, johon osat 1-5 myös kuuluvat.

Näitä ovat:

  1. Positive emotions= Myönteisyys (positiiviset tunteet, kiitollisuus, tunnetaidot, kyky nähdä menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus myönteisessä valossa).
  2. Engagement= Uppoutuminen (kun käytät vahvuuksiasi, pystyt uppoutumaan. Voit tuntea työnimua ja olla flow-tilassa. Olet omimmillasi ja vahvimmillasi, asiat sujuvat).
  3. Relationship= Ihmissuhteet (kaikkein tärkein ennuste pitkäkestoisen onnellisuuden kanssa. Hyvät ihmissuhteet auttavat sinua selviytymään vaikeammista ajoista).
  4. Meaning= Merkitys (miten kokemuksista voidaan saada merkitystä elämään, miten sinä ole merkityksellinen, elämäsi tarkoitus.
  5. Accomplishment/achievement = Aikaansaaminen (tavoitteet, asettaminen, saavuttaminen, mindset, motivaatio, itsemyötätunto).
  6. Elinvoimaisuus ja kehosta huolehtiminen.

Näistä kaikista löydät lisätietoa täältä PERMA

Hyvä kuva edellä luetelluista löytyy esimerkiksi täältä.

Kurkkaa lisää positiivisesta psykologiasta TED-talkista TED-talk Martin Seligman.

 

You have only one life, make it your masterpiece!

 

silhouette photography of group of people jumping during golden time
Photo by Belle Co on Pexels.com

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s