Fyysinen hyvinvointi

Ryhdissä vai ryhdittä?

Jokainen meistä on huomannut mitä nykyaika tekee ryhdille. Älylaitteiden tuijottaminen ja tietokonetyöskentely vääristää ryhtimme emmekä ainoastaan näytä ryhdittömiltä vaan myös kärsimme erilaisista huonoon ryhtiin liittyvistä vaivoista. Rintalihaksia kiristää, olkapäitä on vaikeaa saada taakse. Kun yläselkä painuu jatkuvasti kumaraan, se jäykistyy ja saattaa aiheuttaa kipuja alaselkäänkin. Tutkijat voivat osoittaa selkeän yhteyden kaularangan asentovirheen ja yleisten terveysmuuttujien heikentymisen välillä. Istuva elintapamme on merkittävä terveysriski: ryhti huononee ja rinta- ja vatsaontelon elimien asento muuttuu ja istumisesta johtuva paineinen tila heikentää elinten verenkiertoa.  Selkä suorassa istuen helpotamme tilannetta hieman ja saamme aivoihinkin virtaamaan enemmän hapekasta verta.  Istumisesta ja istumiseen liittyvistä terveyskysymyksistä on tulossa oma postaus myöhemmin. Ryhtikysymykset pitäisi ottaa vakavasti.

Kokeile nyt itse seistä mahdollisimman ryhdikkäässä asennossa. Miltä asento tuntuu?

Nouse seisomaan ja tarkasta seuraavat asiat:

  • jalkalinja: jalkaterä on oikeassa linjassa eli isovarpaan viereinen varvas osoittaa suoraan eteenpäin
  • polvet ja nilkat ovat ojentuneena mutta ei lukossa.
  • lantio on keskiasennossa jalkapohjien muodostaman tukipohjan päällä (takapuoli ei ole työntyneenä taakse mutta ei eteenkään).
  • lonkat ovat pitkät, pakarat aktiiviset.
  • kaularanka on selkärangan jatkeena.
  • niskassa on pitkä linja. Päälaki osoittaa ylöspäin ja leuassa on pieni elegantti nyökkäys.

Voit harjoitella hyvää ryhtiä kävellessä, seisoessa, istuessa tai missä tahansa askareessa.

Ja jos fyysisen hyvinvoinnin kohenemisella et motivoidu vielä tarpeeksi, ajattelepa tätä:

San Franciscon valtion yliopiston tutkimuksissa on ryhdin havaittu olevan yhteydessä mielialaan. Ryhdikkäänä kävelevä tuntee olonsa energisemmäksi ja positiivisemmaksi kun kyyrylaahustaja. Ryhdillä ja muistin toiminnalla on myös yhteyttä. Kun samaisen yliopiston koehenkilöt istuivat kyyryasennossa katse alaspäin suunnattuna, tuli heiden mieleensä surullisia ja voimattomia muistoja. Selkä suorassa istuneen muistivat positiivisempia asioita.  (Good posture is important for physical and mental health)

Mietipä sitä!Näyttökuva 2018-11-12 kello 16.24.34.png

Kuvan lähde: https://www.flickr.com/photos/bethscupham/7311994138

Tässä vielä elvyttävä taukojumppa näyttöpäätteen jäykistämälle.

Pieni taukojumppa sinulle, joka istut koneen ääressä juuri nyt.
1. Nouse seisomaan. Keskity hyvään ryhtiin. Huomaa niskan pitkä linja, päälaki on ylöspäin ja leuka hieman alaspäin. Sulje silmäsi. Hengitä rauhassa oikein syviä hengityksiä nenän kautta sisään ja suun kautta ulos.
2. Avaa silmät. Pyöritä hartioita etukautta ympäri rauhassa kolme kertaa.
3. Laajenna liikettä ja pyöritä koko kättä suorana etukautta ympäri kolme kertaa. (voit tehdä tämän kädet koukussa, jos tilaa on vähän)
4. Ojenna kädet eteen suoraksi. Ota käsillä kiinni suuren suuresta kuvitteellisesta ratista. Käännä rattia voimakkaasti vuorotellen molempiin suuntiin useita kertoja.
5. Laske kädet vartalon vierelle ja heiluttele niitä hiihtotyylillä edestakaisin joustaen samalla polvista.
6. Kiitä itseäsi siitä, että otit tämän pienen hetken itsellesi. Eikö tunnukin hyvältä?

You have only one life, make it your masterpiece!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s