Fyysinen hyvinvointi

Liikuntapoliittinen selonteko, hui!

Suomen historian ensimmäinen liikuntapoliittinen selonteko julkaistiin tänään. (Liikuntapoliittinen selonteko/Yle). Siinä linjataan liikunnan lisäämiskeinoista eri elämänvaiheissa,  liikuntapaikojen rakentamisesta ja huippu-urheilusta.

Liikuntalääketiedettä opiskellessani minulle kävi entistä selvemmäksi se, että liikunta on lääkettä. Ja kuten muutkin lääkkeet, auttaa se ainoastaan otettuna. Liikkumattomuus on vakava kansanterveydellinen haaste, joka tulee maksamaan vuositasolla arvioiden mukaan jopa yli 3mrd euroa. Tällä hetkellä kustannusten arvellaan olevan noin miljardin euron luokkaa. Maailmanlaajuisessa mittakaavassa tarkasteltaessa aika hurja on tieto, että vuonna liikkumattomuus 2008 aiheutti lähes 10% kaikista kuolemista.

Liikkumattomuus altistaa ylipainolle ja kansansairauksillemme. Liikkumattomuudella on selkeä yhteys sydän- ja verisuonitauteihin, 2. tyypin diabetekseen, metaboliseen oireyhtymään, tuki- ja liikuntaelinten sairauksiin ja jopa joihinkin syöpiin. Liikkumattomuuden on laskettu aiheuttavan 6% sepelvaltimotaudin, 7% tyypin 2 diabeteksen, 10% rintasyövän kuolleisuudesta. Näistä kansansairauksistamme ja liikunnan yhteydestä niihin kirjoittelen lisää myöhemmin.

Liikunta on siis lääkettä, jolla on ehkäiseviä ja hoitavia vaikutuksia monenlaisiin fysiologisiin pulmiin, mutta kuten jo alussa kirjoitin, ainoastaan otettu lääke auttaa.

Liikuntapoliittisessa selonteossa ehdotetaan seuraavia toimenpiteitä:

  1. Koululiikunnan lisääminen sekä välituntiliikunnan sekä harrastus- ja kerhotoiminnan lisääminen.
  2. Varusmiesten kunnon kohentaminen
  3. Vanhusten liikuntatuokiot
  4. Liikuntapaikkojen rakentamisen tukeminen
  5. Liikuntaneuvonta osaksi työterveyshuoltoa

Mielestäni hyviä ehdotuksia. Opettajana ja äitinä itseäni miellyttää erityisesti ajatus koululiikunnan lisäämisestä ja välituntiliikuntaan kannustamisesta. Lasten ja nuorten elämäntapa on muuttunut (kuten meidän aikuistenkin) istuvaksi. Viime aikaisten tutkimusten mukaan istuminen on jopa haitallisempaa kuin luulimme. Viimeisimpien tutkimusten mukaan istua saisi ainoastaan 10 minuuttia kerrallaan (https://yle.fi/uutiset/3-10511147). Istuva asento luo painetta sisäelinten ympärille ja heikentää verenkiertoa aivoissa asti puhumattakaan selän ja rintakehän virheasennoista.

Vanhusten liikunnan lisäämisellä pyrimme säilyttämään toimintakyvyn eli kyvyn selviytyä joka päiväisistä askareista sekä hidastaa, ehkäistä ja korjata ikääntymiseen liittyviä muutoksia. Säännöllinen liikunta kompensoi ikääntymiseen liittyvää elimistön rakenteellista ja toiminnallista heikkenemistä. Liikuntatuokiot voivat toimia myös sosiaalisena tapahtumana. Vanhusten liikunnan ja toimintakyvyn säilymisen edistäminen on erittäin tärkeää nyt, kun vanhusten määrä jatkuvasti kasvaa ja elinikä on jatkuvasti pidentynyt. Liikunnan avulla saavutetaan enemmän toimintakykyistä elämää.

Jäin miettimään liikuntaneuvontaa osana työterveyshuoltoa. Onko erityisesti niin, että työikäinen kaipaa neuvoja vai tietävätkö ihmiset, että liikkua pitäisi mutta eivät silti liiku. Ehkä tuo liikuntaneuvonta sisältää myös jonkunlaisia liikuntaryhmiä. Oma työterveyshuoltoni on aikankin tarjonnut esimerkiksi selkäryhmää selkävaivaisille. Tiedätkö sinä, paljonko sinun pitäisi liikkua terveytesi kannalta? Paljonko sinä liikut?  Ja jos et liiku riittävästi, johtuuko se tiedon puutteesta tai jostain muusta? Liikuntapiirakka kertoo meille terveysliikunnan minimitason eli tason, jolla suurimmat terveysriskit vältetään. (http://www.ukkinstituutti.fi/liikuntapiirakka). Muista piirakkaa katsoessasi, että kyse on tosiaan minimitasosta.

Hienoa on, että tällaisiin asioihin kiinnitetään huomiota kansallisella tasolla ja liikunnan kiistattomat hyödyt tuodaan tällä tavalla esille.  Paljon on kuitenkin kiinni yksilön valinnoista. Liikuntaa voidaan valtion taholta edistää tiettyyn pisteeseen mutta lopulta päätös liikkumisesta tai liikkumattomuudesta on yksilön. Yksilön päätöksiin vaikuttaminen onkin sitten jo aikamoinen tehtävä.

Sain juuri äsken liikuttaa pariakymmentä ihanaa liikkujaa zumban tahtiin. Ennen tuntia juttelimme ja totesimme, että meistä jokaista oli kotisohva tässä pimeydessä houkuttanut mutta kuitenkin joku meissä oli saanut meidät raahautumaan paikalle. Pikku hiljaa tunnin alkaessa alkoi hymy nousta zumbaajien kasvoille ja lopuksi pimeydestä ei ollut tietoakaan. Siellä me tanssimme parikymmentä eri ikäistä naista yhdessä (onpa sinne uskaltautunut joskus joku  mieskin). Joskus liikkumaan lähteminen vaatii vähän sisua ja sinnikkyyttä mutta olo jälkikäteen palkitsee kyllä.

Jos koet, että voisin auttaa sinua tai läheistäsi löytämään liikunnan, määrittelemään sopivan tason ja tsemppaamaan motivaation löytämisessä, otathan yhteyttä! Joululahjanakin tällainen hyvinvointiin panostava aineeton lahja on mitä mainioin!

 

You have only one life, make it your masterpiece!

 

Lähteet

https://yle.fi/uutiset/3-10516121

http://www.ukkinstituutti.fi/liikuntapiirakka

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s