Henkinen hyvinvointi, positiivinen psykologia

Positiiviset tunteet ja niiden hyödyt

Positive psychology practitioner-koulutuksessa käsittelimme myönteisyyttä ja positiivisia tunteita. Meitä suomalaisia on muistutettu positiivisten tunteiden ”vaaroista” useasti: Kel onni on, se onnen kätkeköön, itku pitkästä ilosta, tulee se mies räkänokastakin vaan ei tyhjän naurajasta. Positiivisten tunteiden hyödyt ovat kuitenkin kiistatta moninaiset. Hyödyt ulottuvat sosiaalisesta terveydestä fyysiseen ja psyykkiseen terveyteen. Yksi johtavista positiivisten tunteiden tutkijoista tällä hetkellä on yhdysvaltalainen psykologian professori Barbara Fredrickson. Hänen mukaansa positiiviset tunteet ovat hienovaraisia ja hetkellisiä, tärkeitä ja voimaannuttavia. Ne laajentavat ajatteluamme ja rakentavat voimavarojamme. Fredricksonin tutkimusten mukaan positiiviset perustunteemme ovat ilo, seesteisyys, kiitollisuus, kiinnostus, toiveikkuus, ylpeys, huvittuneisuus, inspiraatio, haltioituminen ja rakkaus. Edellä mainitussa listassa tunteet on lueteltu siinä järjestyksessä, miten usein Fredrickson on havainnut ihmisten niitä kokevan. Viimeisenä mainittu rakkaus ei ole tässä useusjärjestyksessä. Rakkaus tunteena on monimuotoinen ja liittyy kaikkiin edellä mainittuihin tunteisiin ja täten se voi olla jopa tunne, jota tunnetaan kaikista useimmin.

Mitä edellisistä positiivisista tunteista sinä tunnet kaikista useimmin? Onko kokemusjärjestyksesi sama kuin luettelossa? Pystytkö palauttamaan mieleesi tilanteen, jolloin koit luettelossa olleita positiivisia tunteita? Miltä kehossasi tuntuu, kun ajattelet tuota hetkeä?

Negatiivinen vinouma, negativity bias

Positiivisia asioita tapahtuu elämässämme koko ajan enemmän kuin negatiivisia mutta me keskitymme enemmän negatiivisuuteen. Tätä ihmislajin ominaisuutta kutsutaan negatiiviseksi vinoumaksi (negativity bias.) Negatiivinen vinouma vääristää ajatteluamme. Kun saat esimerkiksi palautetta, saatat saada monta hyvää kommenttia ja yhden parantamisehdotuksen. Illalla pohdit saamaasi palautetta ja ainoa, joka mielessäsi pyörii, on se parantamisehdotus. Onkin huomattu, että yhtä negatiivista tunnetta kohti tarvitsisimme kolme positiivista tunnetta. Parisuhteessa ja ystävyyssuhteissa suhdeluku on jopa suurempi. Niissä yhtä negatiivista tarvitaan kompensoimaan viisi positiivista. Aika herkällä maaperällä liikutaan.

Mitä hyötyä positiivisten tunteiden kokemisesta on? Rakenna ja laajenna-teoria.

Positiivisten tunteiden kokeminen saa meidän tuntemaan enemmän läheisyyttä ja yhteyttä ihmisiin. Positiivisten tunteiden vallassa näemme paremmin mitä ympärillämme tapahtuu, huomaamme asioita itsemme ulkopuolella emmekä ole ainoastaan keskittyneitä omaan napaamme. Ajattelemme enemmän me-muodossa minä-muodon sijaan. Tätä Fredrickson kutsuu laajenna ja rakenna-teoriaksi.

Myönteiset tunteet kasvattavat sisäistä motivaatioita, kognitiiviset eli ajatukselliset kyvyt kasvavat. Ne lisäävät mielen joustavuutta ja auttavat meitä kehittämään uudenlaisia ajattelutapoja.  Myönteiset tunteet vaikuttavat ratkaisukykyymme ja auttavat oppimista. Fredricksonin rakenna ja laajenna teorian mukaan myönteiset tunteet laajentavat ajatteluamme ja rakentavat voimavaroja. Myönteiset tunteet kerryttävät positiivisten tunteiden varantoamme. Tästä varannosta voimme ammentaa vastoinkäymisten aikana.

Positiivisten tunteiden kokeminen edistävät aivoissamme dopamiinin ja serotoniinin tuotantoa. Nämä ovat hyvänolon tunteita välittäviä hermonvälittäjäaineita aivoissamme. Ne myös auttavat ajattelemaan luovemmin ja nopeammin. Ne parantavat siis oppimista ja luovuutta.  Positiiviset tunteet rakentavat ja lisäävät siis sekä fyysisiä, psyykkisiä kuin sosiaalisiakin resurssejamme.  Positiivisten tunteiden vaikutusta on tutkittu myös organisaatioissa. Positiivisia tunteita kokevien johtajien tiimit ovat tuottavampia ja  positiiviset tunteet tarttuvat myös tiimiin. Olet itsekin varmasti huomannut tämän. Positiivisessa mielentilassa luovuus kukkiin. Negatiiviset tunteet, mutta myös positiiviset tarttuvat. Pystytkö itse edistämään positiivisia tunteita työpaikallasi? Itse olen huomannut tämä työssäni lukion opettajana. Oppitunnilla myönteinen ja hyväksyvä ilmapiiri luo hyväntuulisuutta, positiivista pöhinää. Opettajan hyväntuulisuus tarttuu ja tempaa opiskelijat mukaan oppimiseen. Olen tästä saanut usein myös ihan suoraa palautetta.

Tutkimusten mukaan positiivisilla tunteilla on yhteys parempaan vastustuskykyyn ja elämän pituuteen (näin biologina haluaisin tietää miksi, mikä on fysiologinen mekanismi tässä taustalla?). https://movedum.fi/2018/11/16/onnellisen-elaman-rakennuspalikat/

Mieli on kuin puutarha: se mitä siellä vaalii, pääsee kukoistamaan. Se, oletko spiraalin kierteessä ylöspäin vai alaspäin, on sinun valintasi. Epämukavat tunteet vetävät sinut helposti spiraalissa syöksyyn alaspäin kohti negatiivisuutta. Epämukavat tunteet ovat tärkeitä ja ne on koettava ja elettävä läpi mutta niiden ei pitäisi antaa vetää sinua alas mukaansa. Suru on surtava ja ahdistus on koettava, se on selvää,  mutta jossain vaiheessa voit miettiä, palveleeko tunne sinua enää. Jos koet esimerkiksi häpeää tai negatiivisia tunteita epäonnistumisesta mieti, milloin negatiivinen tunne on tehnyt tehtävänsä ja on aika päästää siitä irti. Negatiivinen kierre vaikuttaa jopa fysiologisella tasolla elimistössäsi kohottaen verenpainetta ja nostamalla sykettä. Positiivisten tunteiden kokeminen nostaa meitä ylöspäin. Positiivisuus varustaa sinua kyvyllä ponnahtaa takaisin negatiivisuudesta sekä fyysisesti että psyykkisesti.

Miten kokea enemmän positiivisia tunteita?

Voit tehdä paljonkin. Aloita taistelemalla negatiivista vinoumaa vastaan. Seuraa kokemaasi suhdetta positiivisten ja negatiivisten tunteiden välillä.

Huomioi positiiviset kokemukset ja anna positiivisten tunteiden tulla esiin. Hehkuta onnistumistasi, hurraa sille!  Älä anna onnistumisiesi mennä ohi. Suhtaudu itseesi kuin parhaaseen ystävääsi.

Jaa onnistumisesi. Jaettu ilo todella on kaksinkertainen ilo. Yleensä ihmiset osallistuvat ilonpitoosi ja jaat positiivisia tunteita myös heille. Heitä romukoppaan sanonta ”Kel onni on, se onnen kätkeköön…”.

Voit myös kirjoittaa positiivisen asian ylös. Päiväkirjaan avaudumme usein mieltämme kuormittavista harmittavista asioista. Mitä jos kääntäisit homman toisinpäin ja kirjoittaisitkin onnistumisista? Yksi tällainen konkreettinen harjoitus on positiivisen psykologian interventio kolme hyvää asiaa. Tästä tulossa lisää myöhemmin. Pysy kuulolla!

Pane merkille arkisetkin ilon- ja kiitoksenaiheet. Esimerkiksi oman osaamisen ja vahvuuksien tunnistaminen ja käyttäminen arjessa tukee myönteisyyttä.

Mieti, mitkä asiat lisäävät myönteisyyttä elämässäsi. Pohdi keinoja lisätä niitä. Osaatko tunnistaa mitkä asiat tuottavat epämukavia tunteita. Voitko vähentää näitä asioita?

Selvitä omat fiiliksen nostattajasi, omat ilopillerisi. Toimiiko ilopillerinäsi hyvä musiikki, ruoka, leipominen, ulkoilu? Voitko palata pahan olon hetkellä johonkin mieluisaan tunteeseen katsomalla jotakin tiettyä valokuvaa kännykästäsi? Tunnista ilopillerisi ja käytä niitä tarvittaessa nostajanasi.

Positiivisten tunteiden määrää voi lisätä positiivisen psykologian interventioiden eli harjoitteiden välillä. Postauksia näistä harjoitteista kertyy blogiini pikku hiljaa. Pysy siis kuulolla!

Haluatko testata tämän päivän ja eilisen positiivisuuslukusi. Tee testi osoitteessa: http://positivityratio.com/single.php  Huomioithan, että testi testaa tämän hetkistä tilannetta eikä kerro elämästäsi yleensä. Tunteet vaihtelevat, mielialamme on pysyvämpää. Testi testaa tunteita. Jos lukusi on sellainen, että se kuvastaa negatiivisuutta, mieti mitä voisit tehdä noustaksesi kierrettä ylöspäin. Parannat siten niin fyysistä, psyykkistä kuin sosiaalistakin terveyttäsi.

Positiivisuus on valinta- valinta, joka meidän tulee tehdä uudestaan ja uudestaan päivä toisensa jälkeen (Fredrickson, 2005)

You have only one life, make it your masterpiece!

Lähteet

Positiivisen psykologian opintojen luentomuistiinpanot

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3156609/

http://positivityratio.com/single.php

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s