Henkinen hyvinvointi, positiivinen psykologia

Positiivisen psykologian interventiot

Kolme hyvää asiaa, paras mahdollinen sinä, ydinvahvuuksiesi käyttö uudella tavalla, myötätuntoharjoitukset…Mitä nämä kaikki voisivatkaan antaa sinulle ja millaisia ovia avata? Omiin kykyihin ja mahdollisuuksiin uskominen on positiivisen psykologian keskeisiä tutkimuskohteita.

Positiivisella mielellä luovuus kukoistaa, asiat sujuvat ja ihmiset voivat hyvin. Positiivinen psykologia korostaa ihmisen vaikutusmahdollisuuksia omaan mieleensä. Sinä voit itse päättää mihin keskityt ja mihin et. Pakottamalla et myönteisyyttä lisää, mutta voit harjoitella sitä. 

Lukuisten tutkimusten mukaan keskittymällä luonteenvahvuuksiisi ja myönteisyyteen voit paremmin sekä henkisesti että fyysisesti, ja näihin keskittymistä voi ja kannattaa harjoitella. Positiivisen psykologian harjoitteita kutsutaan interventioiksi. Interventioiden tarkoituksena on rakentaa positiivisia muuttujia ja lisätä subjektiivista hyvinvointia. Interventiot ovat empiirisesti toimiviksi todistettuja eli ne ovat toistettavissa ja ne on todistettu tieteellisten tutkimusten kriteerien mukaisesti positiivisiin tuloksiin johtaviksi. Interventioita on tällä hetkellä useita kymmeniä erilaisia. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, etteivät kaikki interventiot sovi kaikille eivätkä kaikki interventiot sovi jokaiseen tilanteeseen tai elämäntilanteeseen. Positiivisen psykologian ollessa nuori tiede (1998 ->) eivät kaikki interventiot ole vielä myöskään useassa tutkimuksessa validoituneita.  Positiivinen psykologia on tiede, joten interventioiden vaikuttavuutta tutkitaan sekä ennen interventiota että sen jälkeen erilaisilla mittareilla.

Voit hyödyntää interventioita helposti oman hyvinvointisi lisäämiseen.

Hyvään keskittyminen avaa ovia ja vie sinua eteenpäin. Interventiot vaativat hieman sitoutumista ja avointa mieltä. Ne ovat usein sellaisia asioita ja tehtäviä, joita emme ole tottuneet joka päivä tekemään.  Ne haastavat sinua tekemään jotain toisin tai katsomaan maailmaa hieman eri tavalla. Ja se on tarkoituskin. Harjoitteilla yritetään saada rutiiniksi sellaiset hyvinvointia lisäävät asiat, jotka arjen pyörteissä unohtuvat.

Kanssani voit tehdä hyvinvoinnin mallin (kukoistuksen kehys: myönteisyys, uppoutuminen, ihmissuhteet, merkitys, aikaansaaminen, elinvoimaisuus) osa-alueiden interventioita keväästä 2019 alkaen. Interventiot yhdistettynä personal trainingiin vievät kokonaisvaltaista hyvinvointiasi aimo harppauksen eteenpäin.

Tätä ennen kokeile kiitollisuuspäiväkirjaa. Kirjoita joka ilta ylös kolme asiaa tai tapahtumaa, joista olet kiitollinen.  Kirjoita jokaisen perään myös syy sille, miksi kyseinen asia on tapahtunut. Jatka sitkeästi, vaikka illalla väsyttäisi ja harjoitus tuntuisi hölmöltä. Huomaat vähitellen kehittyvän myönteisen olotilan. Olotila kumpuaa sisältäsi joka ilta kirjoitettuasi kiitollisuudenaiheet ylös. Pian et enää haluakaan lopettaa tätä aluksi hassulta tuntunutta harjoitusta. Sinulla on joka ikinen päivä aihetta kiitollisuuteen.

Huomaa se!

 

You have only one life, make it your masterpiece!

 

 

 

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s