Henkinen hyvinvointi, positiivinen psykologia

Positiivinen Tetris-vaikutus

Tetris-tietokonepelissä on tarkoitus kerätä pisteitä pudottelemalla neljästä laatikosta koostuvia palikoita ja koota niistä vaakasuoria rivejä. Tarpeeksi tätä pelattuaan aivot alkavat nähdä maailman Tetris-palikoina. Aivot juuttuvat tietynlaisiin tapoihin havainnoida maailmaa, aivoihin muodostuu kognitiivinen jälkikuva. Jos laajennamme ajatteluamme Tetris-pelin ulkopuolelle, tarkoitaa tämä esimerkiksi sitä, että olemme jumissa tietynlaisissa käyttäytymis- ja ajattelumalleissa. Usein tälläinen malli on haitallinen. Tunnemme kaikki varmasti jonkun, joka löytää aina asian, josta valittaa ja jonkun, joka ennustaa negatiivista lopputulemaa olosuhteista riippumatta. Ehkä olemme jopa itse tällaisia? Ongelmaksi siis muodostuu jumittuminen negatiiviseen Tetris-vaikutukseen. Nostamme jatkuvasti esiin negatiivisia asioita. Tämä tapa heikentää saavutuksiamme ja mahdollisuuksiamme kehittyä.

Hyvä uutinen on, että aivojaan voi harjoittaa havaitsemaan myönteisiä ja hyviä asioita elämässä. Asiat, joihin emme keskity, jäävät meiltä huomaamatta. Tämän havaitsee esimerkiksi psykologien yli 200 ihmisellä teettämässä kokeessa. Klikkaa linkistä ja tee testi YouTube.  Miten meni?  Myönteisten asioiden havaitseminen on siis kehitettävissä oleva taito. Ehkä evoluutiomme on muokannut aivomme vaaralle valppaiksi. Ehkäpä tämän vuoksi negatiiviset ja uhkaavat asiat nousevat tajuntaamme myönteisiä asioita helpommin. Tämä on ollut perusteltua selviytymisemme kannalta ja on sitä toki tietyissä tilanteissa edelleenkin. Monessa tilanteessa hyötyisimme kuitenkin positiivisesta Tetris-vaikutuksesta ja hyvän huomaamisesta. Hyvän huomaaminen kun laajentaa ajatteluamme, tekee meistä luovempia, lisää kognitiivista kapasiteettiamme ja helpottaa yhteyttä muihiin ihmisiin.

Myönteisten asioiden havaitseminen kehittää kolmea tärkeää työkaluasi (ja positiivisen psykologian kulmakiveä): onnellisuus (myönteisyys), kiitollisuus ja optimistisuus.  Mitä enemmän poimit ympäristöstäsi myönteisiä asioita, sitä paremmaksi tunnet olosi. Mitä enemmän havaitset myönteisiä asioita, sitä enemmän tunnet kiitollisuutta. Mitä enemmän huomaat myönteisiä asioita, sitä enemmän oletat saman jatkuvan ja sitä optimistisempi olet.

Harjoittele myönteistä Tetris-vaikutusta huomaamalla hyvät asiat. Voi kuulostaa äitelältä, mutta toimii.  Empiiriset tutkimukset vuosikymmenien ajalta ovat osoittaneet, kuinka syvällinen vaikutus tällaisella aivoihimme on. Laadi päivittäin luettelo hyvistä asioista työssäsi, päivässäsi tai ylipäätänsä vaan elämässäsi viimeisen vuorokauden ajalta. Voit kirjoittaa asiat ranskalaisin viivoin tai pidemmin. Kirjoittaen tulet pakostakin miettineeksi myönteisiä asioita ja muotoilet ne selkeiksi lauseiksi. Tämä noin viiden minuutin päivittäinen harjoitus pakottaa aivosi haravoimaan hyviä asioita ja kehittää aivojasi yhä taitavammiksi löytämään myönteisyyttä. Me emme kykene keskittymään useaan asiaan yhtä aikaa (tämän huomasit ehkä jo YouTube-videon kokeen tekemällä) ja aivomme joutuvatkin harjoituksen vuoksi työntämään syrjään ärsyttävät, turhauttavat ja negatiivisuuutta kylvävät pikkuseikat. Kun opettelee huomaamaan ja odottamaan positiivisia asioita, aivot todellakin valpastuvat huomaamaan niitä, ja tämä taas tuo enemmän myönteisiä asioita tiellemme.

 

You have only one life, make it your masterpiece!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s