Fyysinen hyvinvointi

Luonto tekee sinulle hyvää

Mitä enemmän ikämittarissani on vuosia ja mitä enemmän elämääni on tullut vauhtia (ruuhkavuodet…) sitä enemmän kaipaan luontoon. Luonnossa liikun mieluiten metsässä ja saatanpa välillä käydä kävelemässä järvien rannoillakin. Asun onnekseni sellaisessa paikassa, että luonto on lähellä. Luonnon lempeä vihreys kesällä ja hiljainen lumisuus talvella rauhoittavat mieltä. Luonnossa tuntuu, kuin ajatuskin juoksisi kirkkaammin. Usein saankin kaikista parhaimmat ideat vaikkapa työhöni liittyen juuri metsän rauhassa.

En ole yksin tuntemuksieni kanssa. Tutkimuksen mukaan luontoympäristöt ovat tärkeitä mielipaikkoja lähestulkoon kaikille suomalaisille. Ainoastaan 5 % väestöstä on ns. city-ihmisiä, joiden mielipaikat ovat puhtaasti rakennettuja ympäristöjä (Korpela ym.).

Luonnon hyvää tekevät vaikutukset ovat moninaisia. Luonto elvyttää ja auttaa palautumaan stressistä. Parasympaattinen hermosto (lepotilahermosto) aktivoituu, sekä syke ja verenpaine madaltuvat. Verenpaineen laskemiseen riittää 15-20 minuutin oleilu luonnossa eikä tähän tarvita aina metsää, rauhallinen puistokin käy hyvin. Aivotkin saavat lepoa ja toisaalta erilaisia virikkeitä. On hyvä olla välillä pois ainaisesta tietotulvasta ja hälystä. Luonto houkuttelee liikkumaan ja luonnossa liikkuminen koetaankin kevyemmäksi kuin sisätiloissa liikkuminen.

Mielenterveystalo listaa paljon keinoja lisätä luonnon läsnäoloa arjessasi. Olisko joku näistä ehdotuksista sinulle sopiva?

  • Muuta päivittäistä kulkureittiäsi siten, että ainakin osan reitistä voit kulkea puistojen, metsäisten alueiden tai puistomaisten alueiden läpi.
  • Siirrä kokoukset ja tapaamiset luontoon varsinkin, jos olet toimistotyöntekijä. Olisiko mahdollista pitää kävelykokous?
  • Kuuntele luontoa sen sijaan että kuuntelisit aina kuulokkeista esimerkiksi musiikkia.
  • Lähde retkelle luontoon. Ota aikaa itsellesi ja hyvinvoinnillesi. Yritä keskittyä tähän hetkeen. Kuuntele ja katsele. Pysähdy hetkeksi.

 

You have only one life, make it your masterpiece!

 

Lisää tietoa:

Tyrväinen, Korpela, Silvennoinen & Ylen. The Importance of Nature to Urban Finns. 2008. Finnish Forest Research Institute. Rovaniemi, Finland.

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/oppaat/tietoa_luonnon_hyvinvointivaikutuksista/Pages/luonnon_vaikutus_hyvinvointiin.aspx#fyysinen_aktiivisuus

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s