Henkinen hyvinvointi, positiivinen psykologia

Aivot uskovat sen, mitä niille kerromme

Aivot uskovat sen, mitä niille kerromme. Ajatuksillamme on valtava vaikutus tunteisiimme.  Mietipä tätä: Heräät ja saat valita kolmesta ajatusvaihtoehdosta, jonka perusteella päiväsi muotoutuu. Vaihtoehdot ovat:

  1. Tänään on hyvä päivä. Onnistun, ehdin ja olen tyytyväinen.
  2. Tänään on normaali päivä. Päivä menee omalla painollaan, en voi vaikuttaa siihen.
  3. Tänään on ikävä päivä. Olen liian kiireinen, en saa asioita valmiiksi, teen virheitä.

Jo ajatellessasi vaihtoehtoja koet erilaisia tunteita. Nämä ajatukset ja tunteet saavat päiväsi menemään juuri sen vaihtoehdon mukaisesti, jonka valitsit.

Ajatuksemme luovat tunteemme ja tunteemme saavat meidät toimimaan.

Eikö olekin näin?  

person wearing blue jeans sitting on bench
Photo by Bas Masseus on Pexels.com

Kannattaa pitää mielessä, että ajatukset ovat vain ajatuksia, eivät välttämättä totuuksia. Me voimme itse muuttaa ajatuksiamme. Ajatustensa suuntaamisessa voi käyttää apuna erilaisia harjoituksia. Itse olen kovasti harjoitellut ajatusten suuntaamista ja harjoitukset jatkuvat. Positiivisen psykologian opinnot ja valtava määrä lukemaani kirjallisuutta ovat pikkuhiljaa opettaneet minulle läsnäolon taitojen merkitystä ja keinoja olla läsnä. Aikaisemmin hieman hymähtelin mindfulnessille ja läsnäolotaitojen harjoittelemiselle. Nyt alan olla toista mieltä. Mieleni lähtee helposti vaeltamaan menneisyyteen tai tulevaisuuteen. Olen kova vatvomaan ja syyllistymään. En taida olla tässä tilanteessa yksin. Tutkimusten mukaan 90% ajastamme menee menneisyyden tai tulevaisuuden pohtimiseen ja kykenemme olemaan läsnä tässä hetkessä vain 10 % ajastamme. Olen yrittänyt todella kovasti olla läsnä. Välillä onnistun, välillä en. Välillä mieli vatvoo menneitä tai murehtii tulevaa. Olen kuitenkin myös onnistunut pysähtymään. Olen nauttinut luonnon kauneudesta ja kuullut, että linnut laulavat jo. En muista, että olisin kiinnittänyt lintujen ääniin juurikaan huomiota tällä tavalla aiemmin kevättalvisin. Olen myös kirjannut hyviä asioita ylös positiivisen psykologian harjoitusten ohjaamina. Niin teennäiseltä kuin se saattaakin kuulostaa, toimii se pakottamalla ajatuksemme suuntautumaan kohti myönteisyyttä.  Ajattelemalla hyvää, saa hyvää. 40% onnellisuudestasi on oman asenteesi vaikutusta (Lyubomirsky).

Luin työelämän näkökulmasta kirjoitetun kirjan Hyvä työpäivä. Kirjassa NLP-master ja tietokirjailija Terhi Friman kirjoittaa keinoista vaikuttaa omaan työhyvinvointiinsa. Nämä kirjasta poimimani vinkit pätevät työpaikan ohella ihan missä tahansa muuallakin.

Käytännön vinkkejä:

Vatvomisen aikaraja: Aseta itsellesi aikaraja esimerkiksi: ”saan miettiä tätä asiaa vielä viisi minuuttia (katso kellosta) mutta sitten se on lopetettava”.

Huonosta uskomuksesta irtipäästäminen. Kuvittele uskomuksesi esimerkiksi ilmapalloksi, jonka narusta irrotat. Kirjasta löytyy hieno harjoitus uskomusten muuttamiseen.

Aikajanan muuttaminen. Mieti tilannettasi muutaman vuoden kuluttua. Missä haluat olla, mitä tehdä? Fokuksen muuttaminen saattaa selkeyttää tämän hetkistä tilannettasi ja kertoa sinulle, minne päin kannattaa mennä.

Näkökulman vaihtaminen. Tutki tilannetta jonkun toisen, vaikkapa työkaverisi, puolisosi tai lapsesi näkökulmasta. Miltä sama asia sieltä käsin katsottuna näyttää?

Hetkessä eläminen. Tämä hetki on se joka merkitsee. Opettele siis läsnäolon taitoa.  Nopein tie läsnäoloon ja tähän hetkeen ankkuroitumiseen on syvään hengitys.

Voimalause. Käytä hyväksesi voimaannuttavia lauseita esim. tänään on hyvä työpäivä, olen riittävän hyvä ihminen, asiat järjestyvät, liikunta on tärkeää eikä lenkille lähtemistä kadu koskaan.

Keskity siihen, mitä haluat, älä siihen mitä et halua. Fokusoimalla ajatuksesi haluamaasi ohjautuvat tekosi sitä kohti. Näin käy myös siinä tapauksessa, että fokusoidut siihen mitä et halua…

Osaa sano ei, kun sen paikka on. Sano se syyllistymättä.

Lopeta kiireestä puhuminen.

Rajaa työaika. Erota työ- ja vapaa-aika tarpeeksi selkeästi. Voit luoda jonkun rituaalin, jolla riisut kotiin tullessasi ”työtakkisi” eteiseen.

 

You have only one life, make it your masterpiece!

 

Lähteet:

Hyvä työpäivä. Friman T. Viisas elämä. Helsinki 2016.

Positive Psychology Practitioner-koulutuksen materiaali

Työn imu. Jari Hakanen. Työterveyslaitos. Tampere 2011.

www. sonialyubomirsky.com

 

Kuvat: pexels.com

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s