Henkinen hyvinvointi, positiivinen psykologia

Onko sinulla tavoitteita?

Ajattele, että astut taksiin. Et osaa sanoa kuljettajalle tarkkaan mihin haluat mennä. Sanot ainoastaan, että jonnekin etelään päin ja pyydät kuljettajaa viemään sinut sinne mahdollisimman nopeasti…sinulla on kova kiire, tietenkin. Kiire mennä eteenpäin, jonnekin vaikka et ihan oikein kyllä tiedä minne…  Tutkimusten mukaan jopa 90% meistä elää näin eli ilman tavoitteita.

Onko sinulla tavoitteita? Mitä ovat asiat, jotka ovat sinulle merkityksellisiä ja sellaisia, joita haluat tehdä tai saavuttaa? Voit vastata vaikka, että haluan voida hyvin. Oletko  miettinyt, mitä hyvinvointi sinulle tarkoittaa? Tai voit haluta menestyä. Mitä se sitten tarkoittaa? Entä miten saavutat nämä tavoitteet?

Tavoitteet ovat työkaluja, jotka auttavat ihmisiä kartoittamaan ja suunnittelemaan mielekästä tulevaisuutta. Ne kohottavat motivaatiota, parantavat tuloksia ja lisäävät pitkäkestoista hyvinvointia ja jopa onnellisuutta.  Tavoitteet tekevät sinulle  hyvää! Tavoitteet ovat linjassa arvojesi kanssa. Muistatko mitkä viisi ydinarvoasi ovat? Ovatko tavoitteesi niiden kanssa linjassa?

Hyvä tavoite on selkeästi määritelty ja mitattavissa. Se on sidottu aikaan ja sinulle merkityksellinen. Hyvä tavoite on myös saavutettavissa eli vaikka tavoite voi olla niin iso, ettet vielä tiedä miten sen saavutat, täytyy sen olla kuitenkin saavutettavissa oleva ja sellainen, että pystyt hahmottamaan seuraavan pienen askeleen kohti tätä isoa tavoitetta.

Miten asetat tavoitteita?

Tavoitteita kannattaa lähteä asettamaan lähestymistavoitteiden kautta eli kannattaa siis miettiä pieniä askelia kohti sitä jotain suurempaa. Tavoitteesi voi hyvinkin olla sellainen, ettet vielä tiedä miten sinne pääset eikä sinun tarvitsekaan. Matka on yhtä tärkeä kuin itse tavoitteen saavuttaminen. Pienet lähestymistavoitteet  (esim. menen salille, jotta saavutan kuntoa ja terveyttä) on helpompi saavuttaa kuin kaukana häilyvä suuri tavoite (haluan laihtua 15kg ja juosta puolimaratonin). Seuraava askel kirkastuu sinulle matkan aikana. Tutkimuksissa on huomattu, että ns. välttämistavoitteet (esim. menen salille, jotta vältän sohvalla makailua) lisäävät psykologista ahdinkoa eivätkä oikeasti motivoi sinua kohti tavoitettasi.

Miksi ihmiset eivät saavuta tavoitteitaan?

Tutkimuksissa on huomattu, että epätarkkoja tavoitteita ei saavuteta. Määrittele tavoitteesi siis tarkasti. Suunnittele tavoitteen saavuttamisen askelia eteenpäin. Kerro tavoitteestasi muille. Tilivelvollisuuden puutteen on havaittu heikentävän tavoitteeseen pääsyä. Luo visuaalisia vihjeitä, jotka tukevat tavoitteen saavuttamisessa, jos mahdollista. Esimeriksi jos haluat lähteä lenkille aamulla, laita treenivaatteet illalla valmiiksi. Muotoile tavoite positiivisesti (ei siis välttämistavoitetta). Harjoita itsemyötätuntoa matkalla kohti tavoitetta. Pidä mukana kasvun asenne: jo matka on tärkeä, tee tarvittaessa korjausliikkeitä. Juhlista onnistumista!

Mihin tavoitteeseen pyrit tällä hetkellä? Onko tämä tavoite omasi?

Onnellisuus syntyy sitä, että voimme tehdä itsellemme merkityksellisiä ja arvokkaita asioita, ja tärkeää tavoitetta kohti kulkeminen on juuri tätä.

You have only one life, make it your masterpiece!

 

ps. Olisi upeaa, jos jättäisit kommentin luettuasi tekstin. Onko sinulla tavoitteita? Oletko miettinyt tavoitteitasi viime aikoina?

 

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s