positiivinen psykologia

Resilienssi ja mielen tarinat

Miten käsittelet haasteita ja vastoinkäymisiä? Miten hyvin ponnahdat takaisin vastoinkäymisen jälkeen?

Resilienssi tarkoittaa kykyä palata takaisin normaalitilaan haasteiden jälkeen. Se on kykyä ponnahtaa takaisin vastoinkäymisistä ja kasvaa vaikeuksista.  Se on joustavaa sopeutumista stressaavien kokemusten vaihtuviin vaatimuksiin, selviytymis- ja sopetumiskykyä yllättävissä muutostilanteissa. Se on kykyä luottaa ja turvautua elämään. Resilienssin avulla voit kohdata haasteellisia uusia kokemuksia ja luottaa, etteivät pelot ja ahdistus ota sinua valtaasi. Resilienssi koostuu monista osasista. Näitä ovat mm. optimismi, ongelmanratkaisukyky, usko merkityksen kokemukseen, joustavuus, empatia, itsesäätely, impulssikontrolli ja läheiset ihmissuhteet.

Sinulla on varmasti ollut vastoinkäymisiä ja olet kuitenkin nyt siinä lukemassa tätä. Olet voittanut erilaisia haasteita elämässäsi. Olet sinä myös kokemiesi haasteiden vuoksi. Sinulla on resilienssiä. Oletko koskaan miettinyt millainen rooli sillä on elämässäsi. Mistä kaikesta olet elämässäsi selvinnyt?

Muutokset

Muutokset ovat asioita, jotka aiheuttavat meille kaikille ainakin jossain määrin stressiä. Stressi aktivoi puolustusreaktiomme: taistele tai pakene. Stressi aikaansaa motivaation puutetta ja negatiivista käyttäytymistä, joka vaikuttaa meidän itsemme lisäksi myös ympärillämme oleviin ihmisiin. Resilienssitaidot auttavat sinua suoriutumaan ja saamaan tuloksia aikaiseksi. Ne auttavat sinua nopeissa ja vaikeissa päätöksissä ja lisäävät itseluottamista.

Resilienssiään voi kehittää

Resilienssi lisääntyy elämänkokemusten myötä. Hyvä uutinen on se, että sitä voi omalla kohdallaan myös kehittää.

Resilienssiään voi lähteä kehittämään mm. seuraavilla keinoilla:

  • Mieti keinoja, joiden avulla olet aikaisemmin selvinnyt vaikeuksista.
  • Panosta myönteisiin tunteisiin. Myönteiset tunteet auttavat sinua toimimaan, avaamaan ajatuksia ja saamaa apua.
  • Haasta tarinasi. Älä lankea ajatusansaan. Haastavan tapahtuman sattuessa alat heti kertoa itsellesi tarinaa. Tämä tarina luo sinulle tunteita ja ohjaa tekemistäsi. Huomaa uskomuksesi ja omat tulkintasi. Mitä mielesi alkaa kertoa, millaista tarinaa se sinulle syöttää…”olenko minä syyllinen, kuka on syyllinen, kenen vika tämän on, mitä tulee tapahtumaan, tämä ei pääty hyvin”… Mielesi esittämät kysymykset aiheuttavat pelkoa ja ahdistusta. ”Voi kauheaa, mitä tulee tapahtumaan…” ja näin oletkin jo pudonnut ajatusansaasi. Hyppäät heti johtopäätökseesi huomaamatta, että nyt puhuvat uskomuksesi. Tarinavaiheessa on tärkeää pysähtyä, tunnistaa tarina ja kysymykset, joita esität itsellesi. Pysäytä kertoja pääsi sisällä. Mieti onko tarina totta, onko se ainoa selitys? Haasta tarinasi!
  • Mieti myös, oletko ehkä liittänyt koko ongelman itseesi? Oletko yliarvioinut ongelman tai haasteen? Oletko arvioinut, että ongelman vaikutukset ovat paljon suurempia kuin todellisuudessa?

Erilaisia tarinoita ja reaktioita niihin

Mielesi saattaa kertoa sinulle monenlaisia tarinoita ja reagoit niihin tietyllä tavalla. Alla yleisimpiä tarinatyyppejä ja reagointitapoja niihin:

Menetys -> toiminta suru/vetäytyminen

Tulevaisuuden uhka -> ahdistus ja pelko

Omien oikeuksien loukkaaminen, jokin satuttaa minua -> viha ja aggressiivisuus

Aiheutan harmia muille -> syyllisyys, tarve korvata

En ole tarpeeksi hyvä -> häpeä ja piiloutuminen

 

Millaisia tarinoita kerrot itsellesi? Onko sinulla aina joku samanlainen tarina ja reagoitko siihen ylläesitetyillä tunteilla?

Millaiseksi arvioisit oman resilienssikykysi?

Voitko kehittää sitä?

 

You have only one life, make it your masterpiece!

Lisää resilienssistä esim. täältä:

https://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/vaikeat-el%C3%A4m%C3%A4ntilanteet/sairastuminen-voi-olla-kriisi/mit%C3%A4-resilienssi

 

1 vastaus artikkeliin “Resilienssi ja mielen tarinat”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s