Fyysinen hyvinvointi, Henkinen hyvinvointi

Hallitse painoa nukkumalla enemmän

Eikö olekin niin, että väsyneenä kerta kaikkiaan tekee vaan mieli jotain makeaa…ehkä jäätelöä tai suklaata? Myös sipsit voisivat maistua kivalta…hmmm….

Unen puutteen ja lihavuuden yhteys on huomattu useissa tutkimuksissa. Lihomista unenpuutteen seurauksena selitetään seuraavilla:

  1. Väsymys vähentää fyysistä aktiivisuutta.
  2. Unen puute häiritsee kylläisyyttä sääteleviä hormoneja. Greliinin (nälkähormoni, joka viestii keholle nälästä) pitoisuudet nousevat ja leptiinin (kylläisyyshormoni, joka hillitsee ruokahalua) pitoisuudet vähenevät.
  3. Lisääntynyt valveillaolo antaa lisää aikaa syömiseen.
  4. Unen puute vähentää lämmöntuottoa, jolloin kaloreita kuluu vähemmän ”hukkaan” elimistön lämmittämiseen.
  5. Elimistön kamppaillessa unenpuutteen aiheuttamien fysiologisten muutosten kanssa suoliston ravinnonottoa lisäävät bakteerin runsastuvat.

Kortisoli sotkee pakkaa

Stressireaktiossa lisämunuaisesta erittyy kortisoli-nimistä hormonia. Kortisolipitoisuus elimistössä kasvaa sekä henkisessä että fyysisessä stressissä. Unenpuuute on elimistölle stressireaktio ja lisää kortisolin erityistä. Kortisoli on siinä mielessä ikävä hormoni, että se lisää rasvan varastoitumista kehoon ja kiihdyttää lihasten hajoamista. Kumpaakaan emme yleensä haluaisi tapahtuvan. Tästä samasta hormonista johtuu se, että pitkään jatkunut stressi ja liian hektinen elämä helposti lihottaa. Elimistö ikään kuin valmistautuu johonkin pitkään hankalaan ja stressaavaan tilanteeseen, ja muistona evoluutiostamme elimistömme ajattelee, ”nyt kyllä kannattaa pakata energiaa rasvaan….eihän sitä tiedä milloin seuraavan kerran saa ruokaa…”.

Tutkimuksista ilmenee myös aika jännä juttu, myöhään valvovat syövät n. 200-400 kcal enemmän vuorokautta kohti. Väsyneenä illalla on vaikeampi hillitä ruokahalua ja mielitekoja. Aikaa syömiselle on myös enemmän.

Mitä jos menisit tänään aikaisemmin nukkumaan?

You have only one life, make it your masterpiece!

Lisää tietoa esim. näistä:

Reijo Laatikainen: https://www.pronutritionist.net/2010/10/laiminlyoty-painonhallintakeino/

Stressin vaikutus hormonitoimintaan ja syömiskäyttäytymiseen http://www.uef.fi/documents/250436/2016572/Mattila+Anne-Mari.pdf/9afb2723-c0aa-4d26-9444-6ae93a9ae943

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s