Henkinen hyvinvointi, positiivinen psykologia

Mindflunessia kokeilemassa – oma ihmiskokeeni

Positiivisen psykologian opintoihin kuuluu lopputyö, jossa tutkimme kahden erilaisen positiivisen psykologian intervention eli harjoitteen vaikuttavuutta. Toinen tutkimistani interventioista kohdistui itseeni ja haluuni oppia hyödyntämään tietoista läsnäoloa arjessani.

Nopeasti reagoiva multitaskaaja

Olen huomannut, että keskittyminen hetkeen on minulle yhä vaikeampaa. Mieleni askartelee helposti tulevassa ja menneessä, ja nykyhetki menee ohi. Keskeytän tekemiseni käytännössä joka kerta kun kännykkä piippaa. Jopa tv-ohjelmiin on vaikea keskittyä, kun mieleen pulpahtelee asioita, joita pitää hoitaa. Tehdessäni askareita, en ole aina läsnä vaan saatan toimia automaattiohjauksella. Reagoin ajatuksiini tunteella ja liian nopeasti enkä aina huomaa, etten ole sama kuin tunteeni ja ajatukseni. Haluaisin oppia kykyä tarkastella tunteitani vain tunteina enkä aina toimia niiden mukaan. Mindfulness-harjoittelun on todistettu lisäävän kykyä olla läsnä, erotella ajatukset ja tunteet sekä parantavan kykyä tarkastella tunteita ilman että toimii niiden mukaan. Harjoittelun seurauksena myös itsemyötätunto kasvaa. Ei huono mainospuhe vai mitä?

Kolmen viikon testi

Tein kolmen viikon ajan päivittäin Leena Pennasen mindfulness-sovelluksen avulla 3 minuutin tai 5 minuutin pituisen mindfulness-harjoitteen. Mittasin mindfulness- lähtötasoni ja tason jolle pääsin intervention lopuksi Five Facet Mindfulness-mittarilla (http://awakemind.org/quiz.php). Mittari mittaa 39 eri väittämän avulla mindfulness-tasoa tietoisen läsnäolon eri osa-alueilla. Interventio ei ollut minulle helppo, sillä en luontaisesti helposti rauhoitu istuskelemalla vaan puuhailen koko ajan kaikenlaista. Aloin kolmen viikon aikana kuitenkin tottua harjoitukseen ja lopulta oikein odotin tuota rauhallista omaa hetkeäni.

Tuloksissa oli parannusta

Interventio sai haluttuja tuloksia aikaan. Kaikki mittarin mittaamat osa-alueet paranivat. Jo tehdessäni mittarin kyselyä intervention jälkeen ennen kuin katsoin mitä tuloksia sain, tuli minulle tunne, että osaan kuvailla tunteitani ja olla paremmin läsnä mutta reagoin edelleen tunteisiini liian nopeasti ja voimakkaasti. Tuloksetkin kertoivat juuri tätä samaa. Kohdat ”kyky havaita tunteensa ja olla reagoimatta niihin” sekä ”kyky havainnoida nykyhetkeä” paranivat kaikista vähiten (vaikka kuitenkin paranivat). Nämä kohdat liittyvät mielestäni toisiinsa. Minun on edelleen opeteltava nykyhetken havainnointia ja sitä, että pystyn havainnoimaan tunteitani objektiivisesti sukeltamatta niihin liian syvälle ja antamatta niiden imeä minut mukaansa ajatuksina ja lopulta reaktiivisuutena. Eniten muutosta on tapahtunut kyvyssä olla tuomitsematta tunteitaan. Tähän vaikuttaa varmasti paljon tämä positiivisen psykologian opiskelu ja itsemyötätunnon ymmärtäminen.

Minulle, joka ennen vähän hymähtelin tällaisille harjoituksille kävikin niin, että teen mindfulness-harjoitteita edelleen. Harjoitteen jälkeen minulla on levollinen ja rauhallinen olo. Olen siirtynyt jopa 15 minuuttia kestävään harjoitteeseen. Ennen tätä interventioita olisin varmaan purskahtanut nauruun, jos joku olisi minulle moista ehdottanut.

Kokeile sinäkin!

You have only one life, make it your masterpiece!

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s