positiivinen psykologia

Vatvominen

Asioiden märehtiminen on varsin mukaansatempaavaa. Pohdit tapahtunutta, olet stressaantunut. Et pääse eteenpäin. Olet jumissa. Sama vatvominen jatkuu yölläkin.

”Pirkko on ollut niin hermoherkkä viime aikoina, olenko loukannut häntä jotenkin…Olinkohan ainoa, jota ei kutsuttu juhliin…Miksi tuo saa parempaa palkkaa kuin minä…”

Miten päästä eroon vatvomisesta ja sosiaalisesta vertailusta?

Irrottaudu

Helpommin sanottu kuin tehty. Tämä tarkoittaa liian ajattelun ja vertailun lopettamista. Tämän voit tehdä monella tavalla. Valitse niistä itsellesi sopivin.

  1. Harhauta itseäsi. Suuntaa huomiosi muualle ja sellaiseen jonka aikana et voi vatvoa. Harrasta sykettä nostavaa liikuntaa, käy ystävän kanssa kahvilla, katso mukaansatempaavaa elokuvaa. Ota näin pieni tauko vatvomisesta. Joskus tämä lopettaa jatkuvan märehtimisen. Kuulostaa jopa vähän turhan yksinkertaiselta mutta harhautusta seuraavat myönteiset tunteet voivat muuttaa ajattelusi suuntaa. Väliaikainenkin mielialan kohotus voi  antaa energiaa ja auttaa löytämään tilanteeseen luovempia ratkaisuja kuin vatvominen.
  2. Stop-tekniikka. Kun huomaat vatvovasti, sano itsellesi selkeästi stop. Käytä järjen voimaa ajatellaksesi jotain muuta.
  3. Varaa päivittäin märehtimis- ja vatvomisaika. Jos huomaat joutuvasi kielteisten vatvovien ajatusten pariin, sano itsellesi että vatvot niitä sitten klo 18 ja voit lopettaa nyt. Useimmiten määräajan koittaessa onkin vaikeaa pakottaa itseään vatvomaan.
  4. Puhu ajatuksistasi luotettavalle ihmiselle. Kasvokkain puhuminen vähentää kielteisiä tunteita.
  5. Kirjoita toistuvat ajatuksesi paperille/puhelimeesi/tietokoneelle. Kirjoittaminen on tapa purkaa kielteisiä ajatuksia ja pikku hiljaa jättää ne taakseen.
  6. Toimi ongelman ratkaisemiseksi. Varaa aika ammattiauttajalle tai kirjoita lista ja suunnittele, miten alat purkaa ongelmaa. Ota härkää sarvista. Toimi heti. Pienetkin askeleet kohottavat mielialaasi ja itsetuntoasi.
  7. Vältä vatvomisen laukaisevia tekijöitä. Mieti, mitkä ovat niitä tilanteita tai tapahtumia,  joissa alat vatvoa. Voitko välttää niitä?
  8. Vahvista omaa identiteettiäsi ja omanarvon tunnettasi.
  9. Näe kokonaiskuva. Kysy itseltäsi onko asialla mitään merkitystä kuukauden kuluttua, entäpä vuoden kuluttua? Voit myös etäännyttää itseäsi asiasta pohtimalla maailmankaikkeutta (tuntuu hassulta mutta toimii). Nouse ylöspäin kohti avaruutta. Miltä ongelmasi näyttää sieltä? Tärkeiltä ja kiireellisiltä tuntuvat asiat voivat näyttäytyä uudesta perspektiivistä tutkailtuina ihan erilaisilta.

 

You have only one life, make it your masterpiece!

 

stars at night
Photo by egil sjøholt on Pexels.com

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s