Henkinen hyvinvointi

Palautumis- ja uniajatuksia

Olen viime aikoina pohtinut paljon palautumista ja joutunut sitä kantapään kautta opettelemaan. Viime talvena olin kerta kaikkiaan uupunut. Kävin ylikierroksilla yötä päivää.

Miksi palautumisesta tuli niin vaikeaa? Miksi työstä on niin vaikea irrottautua? Miksi uni häiriintyy niin helposti? Miksi en osaa vaan olla? Miten otan omaa aikaa?

Miten sinä toimit? Onnistutko siinä? Tässä omia ajatuksiani. Toimivatko ne sinullakin?

Uni on parempaa jos takana on päivä, johon on sisältynyt palautumishetkiä

Jos olen juossut paikasta toiseen kellon kanssa kilpaa pysähtymättä kertaakaan, en nuku hyvin. Tämän pitäisi oikeastaan olla itsestään selvää mutta ei se ainakaan minulle ole ollut. Päivän kiire jää päälle ja näkyy sympaattisen hermoston aktiivisuutena myös yöllä. Olen nyt yrittänyt tietoisesti pysähtyä useaan kertaan joka ikinen päivä. Välillä tämä on tarkoittanut ihan vain makoilua sohvalla (ilman puhelinta), välillä mindfulness-harjoitusta. En ole aiemmin ollut ollenkaan makoilijatyyppiä vaan puuhannut koko ajan jotakin, joten tämä on ollut iso muutos.

Lempeä liikunta tai venyttely rentouttaa

Parasympaattinen hermosto (lepohermosto) aktivoituu levossa. Aktivoitumista voi auttaa lempeällä liikunnalla, venyttelyllä, putkirullauksella ja rauhallisella joogalla.  Itse käytän kahta ensimmäistä. Olen huomannut, että liian kovatehoinen liikunta ei sovi minulle. Keho kyllä jaksaa, mutta ”pää” ei.

 

Luonto rauhoittaa

Meiltä vaaditaan koko ajan jotain niin töissä kuin kotonakin. Luonto ei vaadi mitään. Tuntuu hyvältä kävellä kesän vehreydessä tai talven hiljaisuudessa.  Voi olla hyvä idea jättää korvanapit ja -kuulokkeet kotiin ja keskittyä hiljaisuuteen ja luonnon aistimiseen.

 

Päivän aikana huonosti syöminen kostautuu huonoina unina

Näin käy ainakin itseni kohdalla. Itseni kohdalla toimii parhaiten säännöllinen ruokarytmi ja määrällisesti sopivat (riittävän isot) annokset. Joka aterialla on hyvä olla mukana hiilihydraatit, proteiinit ja hyvät rasvat. Karkkiöverit eivät sovi minulle ja rohkenen epäillä tekevätkö illan herkkujuhlat kenenkään yöstä levollisempaa…

 

Mindfulness- ja hengitysharjoitukset rahoittavat

Testattuani säännöllisesti mindfulness-harjoituksia (joihin en ole aikaisemmin lainkaan uskonut), olen huomannut, että ne todella rauhoittavat mieltä. Olen vasta aloittelija ja jo 15 minuutin harjoitus on minulle pitkä. Pystyn kuitenkin jo tekemään sen. Olo harjoituksen jälkeen on niin levollinen, että se motivoi tekemään harjoituksen seuraavana päivänä uudestaan. Mindfulness-harjoittelulla on lukuisia terveyshyötyjä, niin fyysisiä kuin psyykkisiäkin. Lisää tästä tulossa blogiin myöhemmin…

 

Liian aikataulutettu päivä saa mielen työskentelemään öisin

Välttelen nykyään liian aikataulutettua päivää.  Jos päivääni ei sisälly tyhjiä hetkiä, tuntuu kuin en ehtisi ajatella ajatuksiani päivän aikana ja mieleni täytyy työstää niitä öisin. Yritän siis tietoisesti rajata kalenteriin sellaisia hetkiä päivääni, jolloin en tee mitään erityistä enkä tapaa ihmisiä. Näiden hetkien aikana myös puhelimen vilkuilu tai sähköpostien lukeminen on kiellettyä. Tämä rauhoittaa ja lataa akkuja jo päivän aikana mutta vaikuttaa myös seuraavaan yöhön.

Nyt loma-aikana palautumista on helppo pohtia sekä toteuttaa itselleen hyviä tapoja. Todellinen haaste tulee vasta, kun työt taas alkavat. Se jännittää.

 

You have only one life, make it your masterpiece!

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s