Fyysinen hyvinvointi

Lysähtänyt työhönpalaaja osa 2: tutki omaa asentoasi

Oman kehon asentoa tai ryhtiään ei tule usein pohdittua. Asia pyörii enemmän mielessä vasta sitten, kun johonkin paikkaan koskee tai kun näkee itsensä valokuvasta…Onko sinulla ollut selkäkipuja? Niskakipuja? Tuntuuko pitkä kokouksen tms. istumisen jälkeen, että selkäkin sai kokouksessa osansa?

Lysähtänyt asento on usein opittu tapa.

Hyvän ryhdin harjoitteleminen vaatii keskittymistä ja työstämistä.

Näyttöpäätettä tuijotettaessa istuma-asento on helposti lysähtänyt. Sama lysähtänyt tilanne niskalla on vaikka seisoisimme näyttöpäätteemme edessä. Seisoma-asento on kuitenkin parempi esim. lonkankoukistajille eli seiso ennemmin kuin istu. Kummassakin asennossa kiinnitä huomiota ryhtiisi.

Seistessä normaalissa hyvässä ryhdissä, on selkärangassa kaaria. Kurkistapa tuosta kuvasta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Selk%C3%A4ranka. Selkäranka ei ole siis suora vaan ikään kuin tupla-S-kirjaimen muotoinen. Rintarangan kohdalla on taaksepäin kupera mutka, kyfoosi. Myös risti- ja häntäluu muodostavat pienen kyfoosin. Kaula- sekä lannerangan kohdalla nikamat taas muodostavat koveran mutkan eli lordoosin.

Ja nyt testi…

Istupa nyt tuoliin siten, kuin hieman väsyneenä tietokonetta katsoessasi istut. Älä yritä istua ryhdikkäämmin ja sillä tavalla huijaa itseäsi. Lysähdä.

Istuessa lysähtäneessä työasennossa ovat sekä alaselkä että yläselkä pyöristyneet. Pää roikkuu edessä. Otapa nyt tuollainen äsken kuvailtu asento. Ehkä olet siinä jo. Tässä asennossa yläselästä epäkäslihas ja suunnikaslihas venyvät, hartiat painuvat eteenpäin. Rintalihakset kiristyvät. Alaselän lihakset väsyvät. Lonkankoukistajat ovat kireitä. Lonkankoukistajien kireys ( ne ovat usein myös heikkoja) heijastuu helposti jopa selkään asti selkäkipuina. Lysähtänyt asento saattaa aiheuttaa selkäkipuja mutta myös päänsärkyä, käsien puutumista ja pistoksen tuntemuksia lapojen alueella.

Nyt tiedät oman asentosi ja lysähtämisen asteen. Ole nyt tietoinen asennostasi niin istuessasi kuin seistessäsikin. Tutkaile sitä seuraavien päivien ajan. Seuraavassa kirjoituksessa vinkkejä asennon korjaamiseen.

You have only one life, make it your masterpiece!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s