positiivinen psykologia

40% onnellisuudestasi on omissa käsissäsi

On helppoa ulkoistaa vastuu onnellisuudestaan. ”Jos minulla olisi mukavampi työ, olisin onnellinen” tai ”jos laihtuisin 10 kg, olisin onnellinen” tai ”jos minun puolisoni olisi mukavampi, olisin onnellinen….”. Lopeta jossittelu. Voit vaikuttaa omaan onnellisuuteesi jopa 40% (Psykologia prof. Barbara Fredrickson, https://fi.wikipedia.org/wiki/Barbara_Fredrickson ). Myönteiset tunteet, omien vahvuuksiesi hyödyntäminen ja merkitykselliset ihmissuhteet saavat sinut kukoistamaan.

Aloita kääntämällä ajatuksiasi positiivisempaan suuntaan. Nimittäin se, johon keskityt vahvistuu. Jos haluat vahvistaa negatiivista mielialaa, sen kuin ajattelet vikojasi tai muiden ihmisten ärsyttäviä piirteitä. Jos kuitenkin haluat kääntää ajatuksiasi positiivisempaan suuntaan, tässä sinulle pieni harjoitus.

Ota kynä ja paperia. Kyllä… tarkoitus on nyt kirjoittaa.

Tee lista kaikista niistä asioista, jotka ovat elämässäsi hyvin. Listaa niin monta asiaa kuin mieleesi tulee. Huomaat, että elämässäsi on paljon ihania asioita, sellaisia joista voit olla kiitollinen. Jatka vielä listaa laajentamalla sitä itseesi. Listaa kaikki asiat, jota sinussa ovat positiivista ja hyvää. Listaa kaikki mieleesi nousevat hyvät ominaisuudet. Huomaa, miten paljon sinussa on hyvää.

Se, johon keskityt kasvaa ja vahvistuu. Keskity hyviin ja myönteisiin asioihin ja sekä mielialasi että itsetuntosi kohenevat.

You have only one life, make it your masterpiece!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s