Fyysinen hyvinvointi, Henkinen hyvinvointi

Hengittele… hengittele… kokeile mindfulnessia!

Tänään tapahtui paljon erilaisia, kivoja, jännittäviä ja uusia tuulia enteileviä asioita. Olen aika herkästi reagoiva ihminen ja tietenkin sympaattinen hermostoni alkoi raksuttaa. Ja kun ajatuspyörä lähtee pyörimään, en oikein saa sitä pysähtymään.

Onneksi olen löytänyt keinon rauhoittaa sitä. Aikasemmin ajattelin, että tällaisessa tilanteessa pitäisi lähteä liikkumaan. Ikään kuin voisin liikkua ja hikoilla stressin pois kehostani. Stressihän voi olla myös positiivisista asioista syntynyttä. Liikkuminen toimii varmasti jonkun kohdalla erinomaisesti. Minun kohdallani se olisi elimistölle lisästressi. Valitsen liikkumisen sijaan rauhoittumisharjoitukset.

Tein siis äsken 10 minuutin ohjatun mindfulness-harjoituksen. Harjoituksessa keskitytään läsnäoloon hengityksen kautta. Ohjaajan puhe muistuttaa hengityksen rytmistä ja palauttaa harhailemaan lähtevät ajatukset harjoitukseen. Harjoitukseni tänään alkoi kankeasti. Mieli vaelsi vaikka missä. Loppua kohti osasin kuitenkin jo päästää irti ajatuksistani ja nyt olo on rauhallisempi. En osaa vielä tehdä mindfulness-harjoitusta ilman ohjausta. Olen myös huomannut, että kohdallani toimii parhaiten englanninkielinen ohjaus. Joudun sitä kuunnellessani keskittymään kieleen sen verran enemmän kuin suomea kuunnellessani, että olen keskittyneemmin läsnä.

Kokeile sinäkin rauhoittumista ohjatun mindfulness-harjoituksen avulla! Kokeile vaikka ilmaista oak meditation & breathing-sovellusta.

Mieli on kuin lihas. Sitäkin täytyy harjoittaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s