Fyysinen hyvinvointi, Henkinen hyvinvointi

Sympaattinen hermosto on kaasu ja parasympaattinen hermosto on jarru

Sinussa vaikuttaa kaksi hermostojärjestelmää. Niiden kohde-elimet ovat samat mutta vaikutus päinvastainen. Biologian opettajan lukiossa olen puhunut ja opettanut näistä järjestelmistä jo parikymmentä vuotta mutta vasta vuosi sitten mielenkiintoni niihin todella heräsi. Ja mikäs muu sitä tehokkaasti herättäisi kuin omat kokemukseni omasta hyvnvoinnistani.

Sympaattinen hermosto on kaasu

Sympaattinen hermosto toimii kaasuna. Sen aktivoituminen kiihdyttää nopeuttaen sykettä ja nostaen verenpainetta. Hengitys muuttuu pinnalliseksi ja erityisesti sisäänhengitys korostuu. Kyse on siis sinua aktivoivasta taistele tai pakene-hermostosta. Tämä hermosto on ollut erittäin hyödyllinen silloin, kun olemme juosseet karhua tai leijonaa pakoon. Silloin on ollut tärkeää saada energiaa nopeasti vereen, veri virtaamaan, happea joka puolelle ja toisaalta siinä hetkessä ei niin oleelliset elintoiminnot (kuten vaikkapa ruuansulatus…mitä järkeä on sulatella ruokaa, kun täytyisi paeta henkensä edestä) hidastumaan.

Stressi aktivoi sympaattisen hermoston

Nykyään joudumme harvemmin juoksemaan karhua tai leijonaa pakoon. Sympaattinen hermostomme aktivoituukin enemmän henkisistä seikoista, stressistä. Elimistössä tapahtuu samat reaktiot kuin luolamiesaikoina. Nyt vaan helposti käy niin, että stressi jatkuu ja jatkuu ja sympaattinen hermosto jää aktiiviseksi vaikka sen kuuluisi palautua vähemmän aktiiviseen tilaansa.

Parasympaattinen hermosto on jarru

Parasympaattinen hermosto hillitsee ja jarruttaa. Se aktivoituu levossa ja
sen aktivoituminen rentouttaa meitä. Syke ja verenpaine laskevat. Hengitysrytmi
rauhoittuu ja uloshengitys korostuu. Tämä uloshengityksen korostuminen
tarkoittaa sitä, että uloshengitys on pidempi kuin kiihtyneessä tilassa ja
uloshengityksen jälkeen seuraa pieni tauko ennen seuraavaa hengenvetoa.

Opettele aktivoimaan parasympaattista hermostoasi. Stimuloi vagushermoa.

Voit opetella tietoisesti aktivoimaan parasympaattista hermostoasi. Vagus- eli kiertäjähermo on parasympaattisen hermoston pääkytkin. Vagus-hermo on 10. aivohermo. Se lähteää aivorungosta ja kulkee kaulan molemmin puolin aina lantion seudulle saakka. Vagus-hermon aktivoituessa sydämen sykkeen vaihteluväli lisääntyy ja stressiin liittyvä kiihtynyt sympaattisen hermoston toiminta tasaantuu.

Voit opetella tietoisesti stimuloimaan vagushermoasi hengityksen avulla. Syvä ja rauhallinen palleahengitys stimuloi vagushermoa ja rauhoittaa oloasi. Olosi rauhoittuminen perustuu siis parasympaattisen hermoston aktiivisuuteen.

Kokeile vaikka tätä https://youtu.be/LpYrxFclJEE

1 vastaus artikkeliin “Sympaattinen hermosto on kaasu ja parasympaattinen hermosto on jarru”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s