Fyysinen hyvinvointi

Moodmetric-sormus testissä. Sympaattisen ja parasympaattisen hermoston aktiivisuus.

Minä tykkään mitata kaikenlaista hyvinvointiini liittyvää…pulssia, aktiivisuutta, liikkumista, askelia, kalorinkulutusta ja nyt aivan uutena juttuna (ja todella mielenkiintoisena) sympaattisen ja parasympaattisen hermostoni aktiivisuutta.

Stressi, uupuminen ja unettomuus eivät ole minulle mitään tuntemattomia käsitteitä ja halusin vähän enemmän ja tarkemmin tutkia, miten ja millaisissa tilanteissa sympaattinen stressihermostoni ottaa vallan ja milloin komentajan paikalla on parasympaattinen lepotilahermosto.

Moodmetric-sormus

Hankin Moodmetric-sormuksen, jota muuten tekee tamperelainen yritys. Sormus tuli todella nopeasti postissa, muutamassa päivässä. Vähän jännitin onnistuinko ottamaan oikean koon mutta hyvinhän se meni. Sormus sopii molempien käsien etu- ja keskisormiin.

Sormus ei ole kovin kaunis, mutta ainakin siitä näkee heti, että se on jonkunlainen mittari….

Sähkönjohtavuuden muutoksia iholla

Sormus mittaa hermoston aktiivisuutta sähkönjohtavuuden muutoksina iholla. Hermoimpulssithan ovat sähköä, joten tämä tuntuu ihan loogiselta.

Sormuksen mittaamat tulokset näkyvät kännykän sovelluksessa jatkuvasti päivittyvänä numeroarvona. Yhteenveto päivästä tulee isompana kuvaajana. Mitä pienempi ulottuvuus kuvaajalla ja mitä vaaleampi väri, sitä enemmän aktiivisena on ollut parasympaattinen hermosto (ei stressiä). Mitä tummempi ja mitä laajemmalle kuvio kellotaulussa ulottuu, sitä enemmän on ollut sympaattisen hermoston aktiivisuutta (stressiä, joka positiivista tai negatiivista).

Erään päivän data. Välillä sormus on ollut sormesta pois. Siitä johtuvat tyhjät kohdat.

Kovin tummia alueita ei suurina kokonaisuuksina ole näkynyt, joten päiväni ovat olleet melko stressittömiä. Hassu juttu, mutta punaisimmat piikit ovat aina aamuisin. Aamut ovatkin minulle todella vaikeita. En pidä kellon kanssa heräämisestä, aikaisin töihin menemisestä ja minusta tuntuu aina aamuisin stressaantuneelta ja kurjalta. Välillä huomaan tämän käsien tärinänä ja sydämen hakkaamisena. Tämä kyllä näkyy kuvaajissani.

Aiemmassa postauksessa kirjoittelin syvän ja rauhallisen hengityksen vaikutuksesta hermostoa rauhoittavana. Tämä näkyy lukemissa heti. Ainakin mitä sormuksen dataan on uskomista, syvähengityksellä (palleahengitys) saamme ihan oikeasti mitattavia hermostollisia vaikutuksia.

Ihmiskoe jatkuu ja pidän sormusta sormessa. Sormusta suositellaan käytettäväksi alussa ainakin kaksi viikkoa päivittäin, jotta oman hermoston aktiivisuuden vaihtelu selviää. Sen jälkeen voi sitten miettiä, olisiko jotain keinoja tämän data perusteella edistää hyvinvointiaan muutoksin.

Oletko sinä kokeillut hyvinvointimittareita? Jos olet kokeillut, millaisia välineitä olet kokeillut?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s