Fyysinen hyvinvointi, Henkinen hyvinvointi, positiivinen psykologia

Joogaa ja rentoutumista

Blogissa on ollut nyt vähän hiljaisempaa. Olen painiskellut isojen terveyshaasteiden kanssa ja vetänyt vähän henkeä. Tahti liikkumisessa ja oikeastaan kaikessa on hidastunut valtavasti.

Joogavideot netistä

Löysin netistä ihania joogavideoita. Olen tehnyt niitä päivittäin omassa tahdissani. Aiemmin olen tutustunut joogaan myös live-ohjatuilla tunneilla mutta en ole siinä ollenkaan niin pitkällä, että pystyisin tekemään harjoituksia itsenäisesti ilman ohjausta. Niinpä nyt kun olen liikkunut ainoastaan rauhallisesti ja kotosalla, ovat nämä joogavideot olleet superihania. Kurkista sinäkin https://yogawithadriene.com/ ja mikset vaikkapa kokeilisi?

Mindfulness

Viime vuonna positiivista psykologiaa opiskellessa perehdyin syvemmin mindfulnessiin, jolle olin vähän hymähdellyt aiemmin. Tein osan lopputyöstäni mindfulnessista ja työtä tehdessä ihastuin mindfulnessin rauhoittavaan vaikutukseen. Aluksi pystyin tekemään vaivoin 5 minuutin harjoituksen mutta nyt 20 minuuttiakin menee ihan helposti. Olo harjoituksen jälkeen on hyvä ja mieli myönteisempi. Tuntuu, kuin syke ja verenpainekin olisivat laskeneet ja kirjallisuuden perusteella näin pitäisikin olla. Kokeile sinäkin! Itse pidän englanninkielisestä oak-nimisestä sovelluksesta.

Luontokävelyt

Olen myös kävellyt luonnossa aina kun olen pystynyt. Olen aiemminkin kirjoittanut luonnon rauhoittavista vaikutuksista. https://movedum.fi/2019/09/13/luonto-ja-metsa-hoitavat-terveytta/ ja https://movedum.fi/2019/01/11/luonto-tekee-sinulle-hyvaa/. Eilen tein tunnin metsäkävelyn. Olipa ihanaa kävellä, kun oli pakkasta ja lunta 🙂

Nämä ovat olleet minulle sellaisia elvyttäviä ja rentouttavia liikkumismuotoja nyt kun en ole muuhun kyennyt. Toivottavasti saan vielä joskus myös liikkua niin, että syke nousee ja hiki virtaa. Siitä saa aivan omanlaisensa hyvän olo.

Armollisuutta ja itsemyötätuntoa

Muistathan sinäkin, että silloin kun kuormitusta tulee jostakin (työ, perhe, sosiaaliset suhteet, terveys…) paljon, älä lisää taakkaasi piiskaamalla itseäsi liikkumaan liian raskaasti. Kaikki stressi, oli se fyysistä, psyykkistä tai sosiaalista, menee samaan saaviin ja saavin rajat tulevat kyllä lopulta vastaan.

Välillä tarvitaan armollisuutta ja itsemyötätuntoa. https://movedum.fi/2019/03/08/itsemyotatunto-on-silittamista-sisaltapain-2/.

You have only one life, make it your masterpiece!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s