Henkinen hyvinvointi, positiivinen psykologia

Resilienssi eli psyykkinen palautumiskyky

Vaikka viimeisin 12 kuukauden aikana minulle on sattunut todella paljon ihania asioita, olen kohdannut myös aikamoisia haasteita. Kirjoittelinkin sinulle jo aiemmin, että olen kohdannut haasteita terveyden kanssa. Nämä haasteet ovat laittaneet minut ajattelemaan monia asioita ihan uudestaan ja uudella tavalla. Ne ovat saaneet minut tarkastelemaan (ja tekemään muutoksia) liikkumistani, kiinnittämään paljon aiempaa enemmän huomiota palautumiseen ja käyttämään kaikkia mielen voimavaroja vahvistavia keinoja, joita positiivinen psykologia minulle on opettanut.

Jos tästä nyt jotain positiivista haluaa löytää, ovat nämä ovat juuri niitä asioita joihin hyvinvointivalmennuksenikin keskittyvät. Olen siis saanut roppakaupalla omakohtaista kokemusta aiheesta.

Tämä kaikki on saanut minut tutkimaan tarkemmin resilienssiä eli psyykkistä palautumiskykyä. Itse ajattelen resilienssin olevan kuin korkki tai ongenkoho, joka vaikeuksien aikana painuu veden alle. Korkki tai koho ei saa kuitenkaan jäädä veden alle liian pitkäksi aikaa vaan sen on ponnahdettava takaisin pinnalle. Voimme tarvita ja saada vetoapua muilta, mutta ponnahdusvoimaa täytyy olla myös omasta takaa. Minua on vedetty ylöspäin ja autettu, mutta paljon olen tehnyt myös itse.

Resilienssiä kehitetään vastoinkäymisissä

Resilienssi on siitä jännä taito, että sitä voi harjoitella vasta kun vastoinkäymisiä tulee eteen. Monia muita mielentaitoja, kuten myönteisyyttä, vahvuuksien käyttämistä tai merkityksen löytämistä voi harjoitella sekä huonoina että hyvinä aikoina mutta resilienssiä on harjoiteltava silloin, kun voimavarat ovat vähissä ja menee huonosti.

Miten resilienssiään voi kehittää?

Seuraavat vinkit on poimittu sivulta https://www.berkeleywellbeing.com/

Harjoitus #1. Positiivinen vahvistaminen ja hyötyjen etsiminen

Katkaise negatiivisen ajattelun kierre. Vaikeuksia kohdatessamme alamme helposti analysoida tekemisiämme; mitä olisimme voineet tehdä toisin. Mielemme askartelee myös tulevaisuuden kanssa ja näemme uhkakuvia siitä, miten hankala tilanne tulee toistumaan tulevaisuudessa. Vaikka se on vaikeaa, yritä nähdä negatiivisessa tilanteessa positiivisia seikkoja. Pohtimalla näitä positiivisia vaihtoehtoja syntyy myönteisiä tunnetiloja. Nämä tunnetilat auttavat toipumisessa. Muotoile siis ajatuksiasi tietoisesti uudelleen ja pyri löytämään tilanteesta hyötyjä. Ole luova.

Kysymyksiä:

  • Onko tapahtuneessa mitään, mistä voit olla kiitollinen?
  • Löydätkö jonkun asian, joka on tapahtuneen jälkeen paremmin kuin ennen tapahtunutta?
  • Miten sinä kasvoit tämän tilanteen seurauksena?
  • Mitä sinä opit tästä tilanteesta?

Harjoitus #2. Etäisyyden ottaminen

Yritä ottaa hieman etäisyyttä vastoinkäymiseen ja katso sitä kauempaa. Voit miettiä miltä tilanne näyttää jonkun toisen näkökulmasta tai miltä tilanne näyttää vaikkapa viiden vuoden kuluttua.

Haaste tai ikävä asia ei poistu näiden harjoitusten kautta, mutta niiden avulla saat etäännytettyä itseäsi hieman tapahtuneeseen ja saat pienen henkisen hengähdystauon.

Voit ajatella, this too shall pass!

Anna-Maaria / Movedum

You have only one life, make it your masterpiece!

ps. kurkkaa verkkovalmennukseni Paras mahdollinen minä. Valmennuksessa saat liikunta-ja ravintovalmennuksen (oma personal trainerisi puhelimessasi) lisäksi 8 viikon ajan joka viikko useita positiiviseen psykologiaan ja mentaalivalmennukseen perustuvia videoita, tekstejä ja harjoitteita.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s