Fyysinen hyvinvointi, Henkinen hyvinvointi, positiivinen psykologia

Kiitollisuus countdown

Maailmassa tapahtuu nyt erilaisia ja huolestuttavia asioita. Uutiset ovat täynnä koronaa ja ihmisten huoli aiheesta lisääntyy.

Ahdistavien ajatusten ei pidä kuitenkaan antaa lamauttaa, sillä lamaantuneena emme pysty oikein enää toimimaan.

Miten ajatuksiaan pystyisi kääntämään hieman valoisampaan suuntaan?

Vaikeina aikoina auttaa kiitollisuuden harjoittaminen. Olen aiemminkin kirjoitellut positiivisen psykologian harjoitteista kuten kolme hyvää asiaa . Näiden harjoitteiden avulla on tarkoitus onnistua löytämään hyvät asiat myös silloin, kun elämässä on vastoinkäymisiä. Vastoinkäymisiä me emme kukaan pysty välttämään, me kaikki kohtaamme niitä.

Voit aloittaa kiitollisuuden harjoittamisen opettelun nyt ja jatkaa sitä edelleen sitten, kun tämä(kin) tilanne on ohi. Harjoittamisesta kannattaakin tehdä rutiini. Siitä ei ole suurempaa apua, jos teet sen kerran tai kaksi, varsinkaan jos oikeasti toivot elämänasenteesi muuttuvan. Aivot toimivat kuin lihas. Niitä on treenattava ja vahvistettava, jotta ne oppivat uusia ”liikeratoja”.

Kiitollisuus countdown

Tee mielessäsi tai paperille (paperille käsin kirjoitettaessa tämä harjoitus on tehokkain) mielellään aina samaan aikaa päivästä countdown. Mieti kyseisestä päivästä asioita, joista olet kiitollinen. Voit itse päättää montako asiaa päivittäin listaat. Mieti jokaisen kohdalla myös miksi olet tästä kiitollinen. Pidä asiat tarpeeksi pieninä ja ”konkreettisina”.

Esimerkiksi näin:

  1. Olen kiitollinen siitä, että tekemästäni pizzasta tuli niin maukasta. Meillä oli perheen kanssa mukava ruokahetki.
  2. Olen kiitollinen siitä, että minulla oli käsidesiä kun olin kaupassa, jotta tunsin oloni turvallisemmaksi näkymätöntä virusta vastaan.
  3. Olen kiitollinen siitä, että aurinko paistoi tänään. Saan siitä energiaa.
  4. Olen kiitollinen naapurini postilaatikkooni pudottamasta lehdestä. On ihanaa, että minulla on niin mukavia naapureita.
  5. jne.

Jatka harjoitusta sitkeästi joka päivä. Olosi paranee (tutkimusten mukaan jopa fyysinen terveytesi kohenee), nukut paremmin ja mielialasi on valoisampi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s