Fyysinen hyvinvointi

Kotijumppaa huomaamatta

Koronaepidemian vuoksi lihaskuntoliikuntani vaihtui kuntosalilta kotijumpaksi. En ole niitä tyyppejä, jotka järjestäisivät tunnin aikaa, vaihtaisivat treenivaatteet ja jumppaisivat kotona pitkän treenin. Tämän sijasta jumppailen pitkin päivää, ja uskokaa tai älkää, tuottaa se tuloksia kehon kiinteytymisenä. Pitkin päivää jumppailua varten ei tarvitse vaihtaa vaatteita eikä muutenkaan valmistautua.

Minulla on nykyään kahvakuula ja painot esillä olohuoneessa. Eiväthän ne mitään sisutuselementtejä ole mutta niihin tulee tartuttua helpommin kun ne ovat esillä. Etätöitä tehdessä minulla on tapana lähteä jaloittelemaan noin kerran tunnissa. Silloin on hyvä tehdä muutama 3 x 12 sarja. Näitä sarjoja kun tekee työpäivän aikana vaikka kolme-neljä kertaa, tulee ”kuntosalitreeni” tehtyä ihan vahingossa. Ja toki samalla kun lihakset saavat kyytiä, myös aineenvaihdunta elpyy.

Millaisia liikkeitä voisi ”huomaamattaan” ohimennen tehdä?

Tässä ideoita liikkeistä, joista voit valita oman vaivihkaa-treenisi. Tee kaikkia 3×12.

  • KÄDET, OLKAPÄÄT
    • Pystysoutu käsipainoilla
    • Vipunosto käsipainoilla
    • Hauiskääntö käsipainoilla
    • Ojentajapunnerrus kahvakuulalla tai käsipainoilla
  • CORE, PAKARAT, JALAT
    • Kyykky kahvakuulalla (ota kahvakuula ylösalaisin käteen)
    • Vatsarutistukset
    • Lantion nostot (voit ottaa vaikka kahvakuulan lisäpainoksi lantion päälle)
    • Varpaille nousu (kahvakuula tai käsipainot lisäpainoksi)
    • Kylkitaivutus käsipainot tai kahvakuula kädessä
  • RINTA
    • Etunojapunnerrukset
  • YLÄSELKÄ, ALASELKÄ
    • Päinmakuulla käsien ja jalkojen ojennus joko yhtäaikaa tai vuorokäsin/vuorojaloin (supermies)
    • Kulmasoutu käsipainolla
  • KOKO VARTALO
    • Etuheilautus kahvakuulalla (jos tilaa löytyy)

Mitä helpommin asiat ovat saatavilla, sitä helpompi niihin on tarttua. Jos jääkaapissa on terveellisiä välipaloja, on niitä helppo ottaa epäterveellisten sijaan. Jos kuntoiluvälineet ovat helposti saatavilla, tulee niihin tartuttua helpommin kuin jos ne ovat kaapin perälle hautautuneena. Asioita kannattaa vähän avittaa, jotta ne oikeasti tapahtuvat.

Löytyisikö sinulle näistä sopivia liikkeitä?

Anna-Maaria

You have only one life, make it your masterpiece!

2 vastausta artikkeliin “Kotijumppaa huomaamatta”

  1. Tänään kaivoinkin kahvakuulan nurkasta pölyn keskeltä esiin ja teinkin jo pienen treenin pitkästä aikaa. Kiitos ohjeesta, huomenna kunnon taukojumppa tiedossa 🙂

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s