Henkinen hyvinvointi

15 minuuttia omaa aikaa joka päivä

Kuuntelin mielenkiintoisen podcastin. Aiheena oli hyvinvoinnin neljä kulmakiveä ja puhujana englantilainen lääkäri. Yhtenä neljästä kulmakivestä oli rentoutuminen (muut kulmakivet olivat ravinto, uni, liikunta). Lääkäri antoi useita vinkkejä rentoutumiseen ja levollisen mielen ja rauhan lisäämiseen omaan elämään. Yksi vinkeistä oli 15 minuuttia omaa aikaa joka päivä. Tämä tuntuu mielestäni aika helpolta asialta toteuttaa.

15 minuutin aikana elimistömme kortisolitaso normalisoituu. Kortisoli on hormoni, jota erittyy stressireaktiossa ja ollessamme kiihdyksissä. Juostessamme päivän askareesta toiseen pysyy kortisoli koholla. Kortisolilla on paljon vaikutuksia elimistössä ja jatkuvasti päivästä ja viikosta toiseen koholla ollessaan vaikutukset ovat negatiivisia.

Jokaisella meistä pitäisi olla päivässä 15 minuuttia sellaista aikaa, joka on vain meitä itseämme varten. Silloin ei lueta sosiaalisen median uutisia vaikka tämä voisikin näennäisesti tuntua omalta ajalta. Et kuitenkaan ole keskittynyt omaan hyvinvointiisi selatessasi sosiaalista mediaa vaan ajatuksesi siirtyvät miettimään toisia ihmisiä. Oma aika ei myöskään ole uutisvirran seuraamista kännykästä tai tiskikoneen täyttämistä. Oma aikasi voisi olla vaikka 15 minuutin puuhastelu puutarhassa, meditaatioharjoitus, liikuntahetki siis joku sellainen, jossa olet vain itsesi kanssa ja vain itseäsi varten.

Jos 15 minuuttia on vaikeaa löytää, merkitse se kalenteriisi.

Mikä voisi olla sinun 15 minuuttiasi tänään? Milloin olisi aika ottaa nämä 15 minuuttia vain itselle?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s