Blogi

Ravitsemus

Millainen on hyvä välipala? Millainen on hyvä ruokarytmi?

Millainen ruokarytmi sinulla on? Mietipä eilisen ateriat aamupalasta lähtien. Montako niitä oli ja paljonko aterioiden välillä oli aikaa? Hyvä ateriaväli on noin 3-4 tuntia eli päivässä tulee syötyä noin 4-5 ateriaa. Näistä kolme on suurempia: aamupala, lounas ja päivällinen ja väliin sitten 1-2 välipalaa. Hyvällä välipalalla tulisi olla hiilihydraattia, proteiinia ja hieman hyvää rasvaa. Välipala… Jatka lukemista Millainen on hyvä välipala? Millainen on hyvä ruokarytmi?

Fyysinen hyvinvointi

Treenit eri-ikäisenä

Kyllä se on myönnettävä. En ole enää samanlaisessa fyysisessä kunnossa kuin cheerleader-aikoina. Jaksan kyllä ja kuntoni on hyvä, mutta palautumiskyky on selvästi muuttunut. Kovasta treenistä palautuminen kestää kauemmin. Paljon kauemmin. Keho muuttuu. Treenien on syytä muuttua samalla. 20-vuotiaana suorituskyky on parhaimmillaan Olipa kyse lihaskunnosta tai kestävyydestä, 20-vuotiaana olemme timanttia. Treenimäärä viikossa voi olla suuri ja… Jatka lukemista Treenit eri-ikäisenä

Fyysinen hyvinvointi

Pidä yllä liikuntamotivaatiota myös päivien pimentyessä

Alkusyksystä kuntosalit ja ryhmäliikuntatunnit ovat täynnä energisiä harrastuksen aloittaneita ihmisiä. Joukko kuitenkin harvenee samaan tahtiin iltojen pimentymisen kanssa. Miten pidät yllä liikuntamotivaatiota? Muista miksi liikut. Mikä olikaan tavoitteesi? Muistuta itseäsi siitä. Muistele hyvää oloa, joka liikunnan jälkeen tulee. Keskity tähän hyvään oloon jo ennen liikuntasuoritusta. Tee siitä helppoa! Laita kaikki välineet valmiiksi, jotta ne on… Jatka lukemista Pidä yllä liikuntamotivaatiota myös päivien pimentyessä

Henkinen hyvinvointi, positiivinen psykologia

Missä sinun rajasi menevät? Miten sanoa ei?

Missä menevät sinun rajasi? Kuinka paljon joustat? Suurin osa meistä on ns. vihreitä ihmistyyppejä (Idiootit ympärilläni, Erikson T. ). Haluamme miellyttää muita, välttelemme konflikteja, joustamme oman hyvinvointimme kustannuksella ja pelkäämme vastapuolen reaktiota, mikäli emme suostu tai mukaudu vastapuolen tahtoon. Tunnistan tätä itsessäni. Omien rajojen määrittely on joskus vaikeaa, varsinkin jos olet luonteeltasi miellyttämisenhaluinen ja erimielisyyksiä… Jatka lukemista Missä sinun rajasi menevät? Miten sanoa ei?

Fyysinen hyvinvointi, Henkinen hyvinvointi

Luonto ja metsä hoitavat terveyttä

Olen kirjoitellut luonnon rauhoittavasta vaikutuksesta moneen kertaan ja siitä, kuinka liikun mieluiten luonnossa ja metsässä. Ehkä sinulla on sama kokemus? Uppsalan yliopiston professori Terry Hartig (https://www.uu.se/en/about-uu/sustainable-development/terry-hartig/) osoittaa monissa tutkimuksissaan, kuinka luonnossa oleskelu purkaa fysiologista ja kognitiivista stressiä. Toisin sanoen se siis lievittää kuormittunutta oloamme. Liikunta lisää luovuutta ja hermostollisten kasvutekijöiden eritystä. Kun liikut luonnossa on… Jatka lukemista Luonto ja metsä hoitavat terveyttä

Fyysinen hyvinvointi, Henkinen hyvinvointi

Hengittele… hengittele… kokeile mindfulnessia!

Tänään tapahtui paljon erilaisia, kivoja, jännittäviä ja uusia tuulia enteileviä asioita. Olen aika herkästi reagoiva ihminen ja tietenkin sympaattinen hermostoni alkoi raksuttaa. Ja kun ajatuspyörä lähtee pyörimään, en oikein saa sitä pysähtymään. Onneksi olen löytänyt keinon rauhoittaa sitä. Aikasemmin ajattelin, että tällaisessa tilanteessa pitäisi lähteä liikkumaan. Ikään kuin voisin liikkua ja hikoilla stressin pois kehostani.… Jatka lukemista Hengittele… hengittele… kokeile mindfulnessia!

Yleinen

Seuraathan jo Instassa ja Facebookissa?

Hei blogini seuraaja! Olethan huomannut seurata sivuani myös Instagramissa ja Facebookissa? Instagramista löydät minut nimellä movedum.fi (https://www.instagram.com/movedum.fi/) ja Facebookista movedumcoaching https://www.facebook.com/movedumcoaching/. Tänään jaoin somessa vinkin kivasta kotitreenistä. Tarvitset treeniin kahvakuulan tai käsipainot. Patteri: Kyykky kahvakuulalla, etunojapunnerrus, vatsalihasrutistus 💪🏻Patteri: Pystypunnerrus kahvakuulalla, jalkojen ja käsien ojennus päinmakuulla, kylkilankku molemmille puolille 💪🏻Patteri: Askelkyykky, alavatsarutistus, kulmasoutu kahvakuulalla 💪🏻

Henkinen hyvinvointi, positiivinen psykologia

Lopeta vertailu, miksi sosiaalinen vertailu ei ole hyväksi sinulle

Sosiaalinen vertailu tarkoittaa itsensä vertaamista muihin. Se saattaa näkyä kateutena ja tunteena, että et ole tarpeeksi hyvä tai että toisella on kaikki paljon paremmin. Sosiaalinen vertailu on raskasta ja syö sinulta energiaa. Vertailla voi ihan mitä vaan. Ulkonäköä. ruuanlaittotaitoa, menestystä, uraa, lauluääntä, liikunnallisuutta...Some lisää vertailua antamalla kiiltokuvamaisine kuvineen valheellisen vertailupohjan. Siloitellut kuvat ja päivitykset onnistumisista… Jatka lukemista Lopeta vertailu, miksi sosiaalinen vertailu ei ole hyväksi sinulle

Fyysinen hyvinvointi

Personal trainer!

Jes! Personal trainer-opinnot valmiit! Jo ainakin 15 vuotta sitten pohdiskelin, että olisi kiva kouluttautua personal traineriksi. Minua on aina kiinnostanut liikkuminen, oikeanlainen ravinto, palautuminen ja näiden vaikutus hyvinvointiin ja jaksamiseen. Ajatus kouluttautumisesta on muhinut päässäni siis pitkään. Vuonna 2016 kouluttauduin ryhmäliikunnan ohjaajaksi sekä zumba- ja lavis-ohjaajaksi. Ryhmäliikuntojen vetäminen on ollut todella mukavaa ja antoisaa. Kuitenkin… Jatka lukemista Personal trainer!